I november är det fem år sedan Ferrari F430 började säljas. En drömbil för många, men samtidigt lite ålderstigen. Därför presenteras nu Ferrari 458 Italia – efterträdaren. 570 hk gör den riktigt snabb, faktiskt accelerationssnabbare än Enzo.

Vi har sett otaliga spionbilder på efterträdaren till Ferrari F430, som i media lite felaktigt har benämnts F450. Det var inte många månader sedan Ferrari 458 Italia körde omkring i Maranello med omnejd som testmula. Och för bara några veckor sedan tog testförarna ut den riktiga bilen, dock ganska kraftigt maskerad. Själv fick jag nyligen uppleva den i full karriär på några farliga millimeters avstånd, men det är en helt annan historia som inte får plats här.
Ferrari 458 Italia begår världspremiär på Frankfurtsalongen i september, men redan nu har Ferrari-folket valt att skicka ut några få bilder och knapphändig fakta för att stilla allas hunger.

Bilen är ritad av – inte helt oväntat – Pininfarina. Till sin hjälp har man tagit Ferraris stora vindtunnel på fabriksområdet i Maranello och ska därmed ha lyckats få fram en bil som vida överstiger den downforce som F430 besitter. Enbart den bakre diffusorn bjuder på 140 kilos marktryck vid 200 km/h. Tittar vi i nosen på bilen och då specifikt det stora svarta luftintaget ser vi en annan nyhet som ger bilen den kylning och downforce som behövs. Detaljerna i luftintaget ändrar form vartefter hastigheten ökar och leder luftströmmarna optimal väg.
Formmässigt ser Ferrari 458 Italia betydligt smäckrare ut än sin föregångare, detta trots längre axelavstånd och bredare spårvidd. Det är klassiska Ferrari-former även om vissa detaljer är nya eller ganska nya. Strålkastarna är mer utdragna än på någon tidigare Ferrari-modell samtidigt som de är fullproppade med LED-teknik. Bakljusarrangemanget med en insats på var sida den integrerade vingen är hämtat från plåtcabben California. F430 hade en liknande konfiguration men med dubbla insatser på var sida. En tydlig nyhet är ändrören som är tre till antalet och centralt placerade. Kan vara första gången en serieproducerad bil har denna layout!? (Så icke, en av er läsare, Mattias H, påminde mig, helt korrekt, om att Ferrari F40 hade likadant på sin tid). Men alla knep är tillåtna för att försöka särskilja sin bil från konkurrenternas. Lamborghini har ju som bekant ett stort centralt placerat utblås (Murciélago).
Kaross och chassi är i aluminium för låg vikt och vid utvecklingen av sistnämnda, chassit, har ingen mindre än Michael Schumacher varit delaktig. Interiördesignen, som vi tyvärr inte får ta del av här i dag, står Ferraris egen designchef Donato Coco för. Vi kan i alla fall vänta oss en inredning som fått stora portioner California, men som vidareutvecklats för sportigare intryck och känsla. Ferrari nämner i alla fall att ratten och instrumentbrädan är ”nya innovationer för produktionsbilar”. Vad det exakt innebär får vi tyvärr vänta med att se i september.

Förutom själva bilen är antagligen den största nyheten V8-motorn. Den är nyutvecklad och har en cylindervolym på 4,5 liter (precis som modellnamnet avslöjar), alltså 0,2 liter större föregångaren F430. Den är dessutom direktinsprutad precis som hos California. Detta ger både lägre förbrukning och utsläpp än föregångaren, trots betydligt mer muskler. Koldioxidutsläppet uppges till 320 gram per kilometer.
Motorns effekt ligger på 570 hästkrafter vid 9 000 r/min, vilket är 80 fler än i F430 och 60 fler än i 430 Scuderia. 9 000 r/min, det gör 458 Italia till den mest varvvilliga Ferrari som någonsin passerat Maranellos fabriksportar. Maximalt vridmoment ligger på 540 newtonmeter vid 6 000 r/min. 0-100 km/h går enligt Ferrari på under 3,4 sekunder, vilket även detta bräcker alla tidigare Ferrari-modeller, om man bortser från Ferrari FXX som är en specialversion av Enzo. Den gör 0-100 km/h på under tre sekunder.
Toppfarten anges till 327 km/h, även det snabbare än både F430 och 430 Scuderia.
Ferrari 458 Italia har försetts med en sjustegad dubbelkopplingslåda som är en vidareutveckling av den som sitter i California. Den har fått modifieras en hel del för att få plats under glashuven tillsammans med motorn. Vidareutvecklingen har gjort att lådan växlar ännu snabbare än vad mekaniken och elektroniken fixar i 430 Scuderia som redan är snabb med sina 60 millisekunder. Snart är vi nere på F1-nivå som ligger runt 30-40 millisekunder.
Bromsarna har försetts med ett system som kallas ”prefill”. Detta är hämtat från F1-bilarna och gör att bromsarna lyder snabbare så fort bromspedalens trycks ned. Att stoppa bilen från 100 km/h kräver endast 32,5 meter i stoppsträcka.

Nya Ferrari 458 Italia har alltså premiär på Frankfurtsalongen i slutet av september. Först då får vi fler bilder och tekniska data över bilen. Bilen ska gå att beställa redan nu, men leveranserna sker inte förrän ett par månader in på nästa år. Räkna med en prislapp som ligger några hundratusen kronor över F430.

Test och provkörningar


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
    (därefter 99kr/mån)
    Ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer