Fiats stora nyhet i Paris är en liten sådan. Med lilla suven 500X ger sig Fiat in i konkurrens med bilar som Opel Mokka, Nissan Juke, Renault Captur och inte minst syskonet Jeep Renegade.

Vi har sedan länge vetat att Fiat och Fiat-styrda Jeep har haft ett samarbete på gång och nu är hela resultatet av det samarbetet presenterat. I våras visades Jeep Renegade och nu lanseras Fiats motsvarighet som får namnet 500X.

Nya Fiat 500X har förstås mycket, till och med extremt lite, gemensamt med 1950-talets Fiat 500 men italienarna vill gärna spinna vidare på 500-kulten och har därför satt 500-namnet på den nya småsuven. Det gör också att den blir den sjätte 500-modellen i produktion, efter 500, 500C, 500L, 500L Trekking och 500L Living.

Precis som nära syskonet Jeep Renegade kommer Fiat 500X att byggas i Fiats Melfi-fabrik i södra Italien och den kommer att säljas i mer än 100 länder. Därför kommer den att erbjudas med en rejäl uppställning drivlinor.

Vid lanseringen finns endast tre drivlinor tillgängliga. 1,4 Turbo Multiair är enda bensinmotorn och det är en 140 hästar stark motor som driver på framhjulen via en sexväxlad manuell låda. Det mindre av två dieselalternativ heter 1,6 Multijet, ger 120 hsätkrafter och driver även den på framhjulen via en sexväxlad manuell låda. Den lite större dieseln heter 2,0 Multijet och ger 140 hästkrafter. Den motorn finns endast med fyrhjulsdrift och blir också första Fiat-motorn att kombineras med en nioväxlad automatlåda – samma ZF-byggda låda som används av Jeep.

Längre fram i tiden ansluter en hel rad motoralternativ och det är högst oklart vilka som kommer att erbjudas i Sverige. Minst är dieselmotorn 1,3 Multijet med 95 hästkrafter, framhjulsdrift och femväxlad manuell låda. Lite starkare är bensinaren 1,6 E-Torq med 110 hästkrafter som även den driver på framhjulen och har en femväxlad manuell låda. Betydligt starkare är 1,4 Turbo Multiair med 170 hästkrafter, fyrhjulsdrift och nioväxlad automatlåda men störst och starkast av dem alla blir bensinmotorn 2,4 Tigershark med 184 hästkrafter, fyrhjulsdrift och nioväxlad automat.

Även om den ser väldigt annorlunda ut så är Fiat 500X storleksmässigt nästan identisk med Jeep Renegade. Karossdesignen gör endast att det skiljer några centimeter på längden, tvären och höjden. Även bagageutrymmet sväljer lika mycket (350 liter) som Renegade. I likhet med Jeepen ska 500X kunna anpassas enligt olika önskemål, dock bara två. Den som vill ha en lite elegantare bil väljer utförandet där 500X får stora luftintag i främre stötfångaren medan den som vill ge sig ut i terrängen väljer Cross-versionen som har stryktåligare front och bak.

Visa kommentarer
NUVARANDE Fiat 500X officiell – Renegade i italiensk kostym
NÄSTA Citroën missade högsta betyg i krocktest – igen