Sergio Marchionne har en önskan att få in Alfa Romeo i Formel 1-världen, men det är inte det enda han vill. Volkswagen och General Motors har han försökt övertala till att köra F1.

Fiat Chrysler Automobiles boss Sergio Marchionne kommer ofta med uttalanden av diverse olika karaktär, även när det gäller motorsport. För bara några dagar sedan snackade han om Alfa Romeo och Formel 1 i samma andetag. En comeback för det klassiska, italienska märket som vann de två första F1-världsmästerskapen kan alltså vara på gång.
Men nu handlar det inte om något av hans egna märken (i dag har han Ferrari, som han numera också är vd för, i sitt stall som kör F1) utan två andra som är utom hans kontroll.

Sergio Marchionne avslöjar för Autosport.com att han har uppmuntrat både Volkswagen och GM till att börja köra Formel 1.

– Trots Volkswagens problem har jag alltid uppmuntrat de tidigare högsta cheferna till att gå med i Formel 1. Att ett så stort företag inte är med i F1 har alltid varit främmande för mig. Jag har också uppmuntrat General Motors, jag försöker alltid uppmuntra dem till att ansluta sig. Det skulle vara bra för sporten, för dem och för oss, säger Sergio Marchionne.

Renault har redan anslutit sig till Formel 1 – igen. Det bekräftades i förrförra veckan. Men om vi får se en annan stor biltillverkare, det återstår att se. Det har många gånger ryktats om att Volkswagen, Audi och/eller Porsche har någonting på gång, men det har alltid dementerats till slut. Med anledning av Volkswagens dieselskandal och det efterföljande, nödvändiga pengasparandet ser det mer eller mindre ut som en omöjlighet – Formel 1 är en oerhört kostsam sport även om det kan lyfta ett varumärke. Se bara på exempelvis Toyota.

Nästa år är det fyra biltillverkare som kör Formel 1 – Mercedes, Ferrari, McLaren och nämnda Renault som köpte Lotus F1-verksamhet. Dessutom figurerar Honda i Formel 1 som motorleverantör till McLaren.

Vad skulle du säga om en Opel stod på startgridden om ett par år eller så?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer