Sammanslagningen av Fiat/Chrysler-koncernen (FCA) och stora Peugeot/Citroën (PSA) har ännu inte fått grönt ljus av EU:s konkurrensmyndigheter, men enligt branschtidningen Automotive News har Fiat redan meddelat sina underleverantörer att nästa småbil ska byggas på en plattform från PSA.

EU håller på att undersöka om sammanslagningen mellan FCA och franska PSA strider mot regionens konkurrensmyndigheter. Framför allt är EU oroliga för att den nya stora jättekoncernen får en särställning gällande de små och medelstora transportbilarna.
Men enligt branschtidningen Automotive News har samarbetet redan inletts. I ett brev som sändes till Fiats underleverantörer i juli fick de veta att nästa nya småbil från Fiat ska byggas på en plattform från PSA. Fiat ville att underleverantörerna genast skulle avbryta allt arbete med verktyg för nya maskiner för delar till små och mellanstora bilar och i stället söka samarbete med PSA.
Redan i mars meddelade Fiat att underleverantörerna skulle avbryta allt utvecklingsarbete för totalt fem nya bilar från varumärken som Alfa Romeo, Fiat, Lancia och Jeep på grund av coronapandemin.

Samtidigt står Fiat mitt i sin lansering av nya Fiat 500, en modell som utvecklats på en ny plattform och som börjar säljas som elbil i höst. Nya Fiat 500 ska däremot inte ännu säljas i USA där den gamla modellen, ursprungligen från 2007, fortfarande ska säljas.
Kommande småbilar från FCA ska alltså byggas på PSA-plattformen CMP. Denna plattform används i dag för bilar som Peugeot 208 och 2008, Opel Corsa och Mokka samt DS3 Crossback. Alla dessa bilar finns med förbränningsmotor eller elmotor och batterier.

LÄS OCKSÅ: Vi kör nya Fiat 500 som elbil

Fiat 500 la Prima 2021

Foto: Fiat

FCA har meddelat sina underleverantörer att de planerar att bygga på CMP-plattformen i sin fabrik i Polen, som i dag bygger Fiat 500 (gamla) och Lancia Ypsilon. Totalt kan det handla om 400 000 bilar från FCA-koncernen som ska byggas på plattformen från PSA.
Fiat vill gå vidare med plattformsutbytet även om de två bilföretagen ännu inte slagits samman. Därför uppmanade Fiat sina leverantörer att upprätta nya avtal med PSA.
Att Fiat nu byter plattform betyder troligen att de slutar sälja de allra minsta bilarna, där bland annat 500 och Panda ingår. Med tanke på att Fiat precis har lanserat sin 500 som elbil är det troligt att Panda inte får en ny generation.

PROVKÖRNING: Peugeot e-208

När Fiat visade nya 500 i Turin förra veckan var också Fiat-märket borta från grillen. Det kan betyda att Fiat planerar att bygga 500 som en egen bilfamilj och låta Fiat-märket finnas på de lite större bilarna som byggs i samarbete med PSA.
Fiat slutade bygga Punto 2018 men ser nu ut att göra comeback i den klassen av bil.

PROVKÖRNING: Peugeot e-2008


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer