Hur klarar en italiensk Mitsubishi sig mot tyngdlyftaren Isuzu D-Max med ny motor och finare designattiraljer?

Ni minns väl vårt stora pickup-test i Teknikens Värld nummer 24/2016? Inte? Då inleder jag den här duellen med att meddela att Mitsubishi L200 vann testet över sex andra pickisar, varav en var Isuzu D-Max. Jaha, tänker du nu. Vad har det att göra med den här duellen? Jo. Fiat Fullback är en Mitsubishi L200 i italienska kläder.

Men medan påklädningen av den pågick så passade Isuzu D-Max på att uppdatera sig på flera fronter, framför allt under karossen där det nu sitter en 1,9-liters fyra med variabel turbogemetri på 164 hästkrafter och 360 newtonmeter i stället för den gamla 2,5-litersmotorn på 163 hk och 400 Nm.

Årsmodell 2017 av D-Max kan alltså kanske vända upp och ner på lastpallen från höstens stortest där den ärligt talat åkte på storstryk.

Plötsligt händer det! Båda cheferna är inblandade i samma jobb. Notera den vackra omgivningen på Alnö.

Foto: Marcus Engström

Isuzu D-Max är snygg, särskilt när den som vårt duellexemplar har utrustningsnivån Viking, vilket innebär att den är fullutustad med exteriört lull-lull som lastbåge, skärmbreddare, tonade bakrutor, sidosteg och fälgar i den manliga kulören Gunmetal Grey (pickadollmetallgrå) och ”rolltop” över flaket som dessutom är inklätt i plast och har en matta som hindrar skrammel på flaket.

Viking kommer dessutom endast i den flotta färgen Silky White Pearl, som åsamkade en herre på en parkeringsplats i Tyresö stor ångest när han insåg att han borde ha beställt sin splitter nya Audi A4 i just den färgen. Hans fru höll med.

Interiört är nyheterna färre, ny instrumentering och mittkonsol som toppas med Apple Carplay och Android Auto, och i Viking-kittade versioner är vissa interiördetaljer i svart pianolack.

Foto: Marcus Engström

Enkel och lättbegriplig förarplats i Fiaten. Vredet du ser nere till höger sköter de olika drivlägena.

Foto: Marcus Engström

Fiat Fullback kommer med inplastat flak, men inget lock i detta utförande. Det finns dock att köpa till.

Men man kan fortfarande inte justera ratten i längsled, något jag hellre hade haft än möjligheten att höra min dotters spellistor i bilen varje gång jag glömt att stänga av Bluetooth innan jag sätter mig i bilen… Bakåtsträvare, jag? Nejdå. Men jag gillar att ha bilen som bil i stället för som speldosa…

Det är ingen slump att Fiat kliver in på pickupmarknaden i den här storleksklassen. När jag var på världspremiären för Mercedes X-klass fick världens samlade journalistkår delta i ”workshops” där det berättades att man räknar med att marknaden för denna typ av pickuper kommer att växa med 30 procent under den kommande tioårsperioden. Det är en kaka som ingen vill missa.

Nämnda Mercedes X-klass bygger på Nissan Navara, och Fiat Fullback är som sagt en Mitsubishi L200 och byggs på samma produktionslina hos Mitsubishi i thailändska Laem Chang.

Men hur mycket är Fiat då? Emblemen på ratten och i fronten… Och prislappen. Den återkommer vi till. Drivlinan är Mitsubishis 2,4-liters diesel i aluminium på 181 hästkrafter och 430 newtonmeter, parad med antingen sexväxlad manuell låda eller femväxlad automat (tillägg 15 000 kr). Allt är Mitsubishi faktiskt, och det är smart. Varför uppfinna hjulet en gång till?

Lite mer slätstruken utsida än Isuzun, men jag behöver faktiskt inte mer än så här.

Foto: Marcus Engström

Körupplevelsemässigt ställer vi som oftast i pickupsammanhang tillbaka klockan till de stela bakaxlarnas och bladfjädrarnas tid, vilket inte är en helt angenäm upplevelse när den här utflyktens värdefulla last inte väger mer än en mjuk väska och ett par kängor. Gången blir struttig utan last på flaket när bilarnas fjädring i verkligt bruk ska tåla 971 kg last (Isuzu) och 884 kg (Fiat).

Vägskarvar och potthål skapar rejäla smällar i kupéerna på båda bilarna, och man önskar sig en pall grovbetong på flaket för att lindra snärten i chassit.

Foto: Marcus Engström

9-tums infotainmentskärm dominerar interiören i Isuzun. Modernt.

Foto: Marcus Engström

Rullöverdrag till flaket, tyvärr med komplicerad låsning där det ska ryckas i ett snöre för att låsa upp.

Dåligt? Ja, om du ska använda den som privatbil och på sin höjd frakta familjen, men båda bilarna uppvisade ett förhållandevis tryggt beteende i älgtestet i när vi körde dem (Mitsubishin och 2016 års Isuzu) i förra höstens test. Båda understyrde ur banan när de pressades, och klarade 66 km/h (Isuzu) respektive 67 km/h (Mitsubishi). Volkswagen Amarok var då bäst med 68 km/h, vilket inte är godkänt då vi kräver 70 km/h. Men, det är bättre med bilar som understyr i stället för att komma med otäcka överraskningar.

Kort sagt, i den här biltypen prioriteras inte körupplevelsen. Dock tycker jag att det är konstigt att inte mer kraft läggs på komfort, då det är det enda tillverkarna egentligen kan konkurrera med. Alla pickuper har fyra hjul, ratt och ett flak. Det är grundidén.

Men varför ska man som förare behöva sitta på dåliga stolar? Isuzu D-max stolar går dessutom inte att sänka så lågt som man vill. Fiat Fullback är bättre i det hänseendet, den har en mer personbilslik körställning, men ratten har kort justermån och ger fortfarande Ford Transit-känsla från 1989.

Plus dock för att Fiatens hytt är stor och har ett baksäte som kan husera människor utan 90-gradig vinkel mellan över- och underkropp. Baksätet i Isuzun är mer av nödkaraktär.

Ståtlig och tuff. Men är det värt det enorma merpriset för Viking-utförandet?

Foto: Marcus Engström

Under duellresan Stockholm-Alnö tur och retur längs E4 snittade Isuzun 0,89 l/mil vilket får sägas vara bra för biltypen. Fiaten drog lite mindre, 0,85 l/mil. Då höll vi svensk motorvägsfart med lite hemlängtan. Ljudnivån i båda kupéerna är hög, men det saknas faktiskt inte omkörningsprestanda i någon av dem när det behövs. Likvärdiga produkter så här långt, kan vi säga. Men när vi kör runt med bilarna på natursköna Alnö i Sundsvallsbukten visar skillnaderna sig.

Foto: Marcus Engström

Motorn i Fiat är Mitsubishis 2,4-liters diesel i aluminium på 181 hästkrafter.

Foto: Marcus Engström

Den nya motorn känns rappare än den förra, trots färre newtonmeter och bara en extra hästkraft mot förr.

Där Fiaten är smidig på småvägarna är Isuzun lika tuff och bråkig som sitt utseende. Växellådan växlar lite som den vill, upp i uppförsbackar och ner i nerförsbackar. Det känns inte modernt. När man lägger i fyrhjulsdriften knyter sig drivlinan och svängradien blir enorm.

Båda klarar dock den lilla ”terrängkörning” vi utsätter dem för utan svårigheter, vilket deras förlaga och föregångare också har visat i tidigare betydligt hårdare tester. Fiat är försedd med ”4×4 Selector” ett vred med olika lägen beroende på behov, och Isuzu har ett liknande vred.

Isuzuns fördel i den här duellen är de många olika utrustningsnivåerna samt möjligheten att själv utforma bilen efter behov. Även Isuzun byggs i Thailand, men skeppas till Göteborg där köparens tillval monteras av Bilbyggarna AB och har dessutom tre års eller 10 000 mils garanti.

Det finns kåpor med verktygsskåp och det finns flakinredningar med värmeisolering om man vill frakta jakthundar eller svärmor där bak. Isuzun lanserades inför 2017 som ”Tio nya pickuper”, där man presenterade tio olika specade bilar för olika behov.

När vi kör runt med bilarna på Alnö i Sundsvallsbukten visar skillnaderna sig. Där Fiaten är smidig på småvägarna är Isuzun lika tuff och bråkig som sitt utseende.

Foto: Marcus Engström

AT35 är en specialmodell från isländska Arctic Trucks med gigantiska hjul. Så mycket snö finns inte i Sverige att du på riktigt behöver en sån, men den är tuff. Till och med tuffare än Viking. Dock springer prislappen i väg väldigt långt i Viking-utförande. Grundpriset med dubbelhytt är 324 875 kronor, men Viking kostar 487 375 kronor!

Fiat Fullback med dubbelhytt får du för 334 375 kronor. Frågan är som alltid vad du ska ha bilen till. Är speldosan och den tuffa looken värd 150 000 kronor? Problemet är bara att vill man vara fin får man lida pin i båda de här bilarna. Ingen av dem är behaglig att åka i …


Plus och minus

Isuzu D-Max

+ Tuff.
Med det extra lull-lullet Viking har ser D-Max väldigt tuff ut.
+ Tyngdlyftare.
D-Max får dra 3 500 kg och lastar 971 kg på flaket.
– Växellådan.
Verkar inte riktigt ha koll på vilket håll den ska växla åt.
– Omodernt.
Dyr. Man kan helt enkelt inte betala så här mycket pengar för den här bilen.

Fiat Fullback

+ Lätt.
Precis som syskonet L200 väger Fullback lätt vilket märks vid körning.
+ Japansk.
Det är en Mitsubishi L200 under emblemen. Det betyder bra.
– Smalt flak.
Hjulhusen stjäl mycket utrymme av flakets bredd.
– Komfort.
Även om Fiat Fullback är lite mer komfortabel än Isuzun så är det inte bra.


Vinnare: Fiat Fullback

Fiat Fullback Double cab 2,4 180 4x4 AT5 och Isuzu D-Max

I slutändan köper man bilar med pengar. Oavsett hur tuff och förbättrad Isuzun är så är prislappen för hög i förhållande till vad man får. Jag gillar både looken och det bruksiga, men ser helst att växellådan listar ut bättre vilken växel som ska i härnäst. På motorväg funkar den, men inte i sakta mak på slingriga vägar som går upp och ner. Det krävs en bättre helhet för att man ska betala nästan 500 000 kronor för en bil.

Fiat Fullback tilltalar inte mig på nåt annat plan än mitt förnuft. Men den är drygt 150 000 kronor billigare, växlar som den ska, har bättre justermån på både förarstol och samtliga inställningar för föraren. Dessutom är baksätet trevligare. Fiat Fullback vinner den här duellen på rent förnuft. Tråkigt kanske, men sant. Man behöver inte mer.


Fiat Fullback Double Cab 2,4 180 4×4 AT5

Pris
337 375 kronor, säljs nu.


Motor
Diesel, längsmonterad 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder, Kamkedja. Turbo, Kompression 15,5.1 Borrning/slag 86,0/105,1 mm, cylindervolym 2 442 cm3. Max effekt 181 hk (133 kW) vid 3 500 r/­min, max vridmoment 430 Nm vid 2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, Inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 5-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Länkarmsfjädring med spiralfjäder fram. Stel axel och bladfjädring bak.


Styrning
Kuggstång med elektrisk servo­assistans. Vändcirkel 11,8 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade), trummmor bak.


Hjul
Aluminiumfälg, 245/65R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 300, längd 529, bredd 182, höjd 178, spårvidd f/b 152/151. Markfrigång 21. Tjänstevikt 1 915-1950, maxlast 960, max släpvagnsvikt 3 100. Tank 75 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,8 s, toppfart 177 km/h.

Isuzu D-max

Pris
487 375 kronor (inkl moms i Viking-utförande). Grundpris 324 875 kr.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 80/94,4 mm, cylindervolym 1 898 cm3. Max effekt 164 hk (120 kW) vid 3 600 r/­min, max vridmoment 360 Nm mellan 2 000-2 500 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, inkopplingsbar fyrhjulsdrift, lågväxel. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring med dubbla triangellänkar fram. Stel axel och bladfjädrar bak.


Styrning
Kuggstång med variabel servo­assistans. Vändcirkel 12,2 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem.


Hjul
Alufälg. Fälgbredd 7 tum, däck 255/60 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 310, längd 530, bredd 186, höjd 180, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 23,5. Tjänstevikt 2 029-2 034, maxlast 971, max släpvagnsvikt 3 500. Tank 76 liter. Lastmått (l/b/h) 155/153/47.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 12,9 s, toppfart 180 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,78 l/mil. CO2 205 g/km.


Garantier
Nybil 5 år/10 000 mil, lack 5 år, rostskydd 12 år.


Skatt
6 004 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Fiat Fullback Double Cab 2,4 180 4×4 AT5 mot Isuzu D-Max
NÄSTA Honda NSX kommer som cabriolet i år?