Att kaliforniska Fisker, som alltjämt är nära konkurs, inte gjort lysande affärer är knappast någon nyhet. Nu visar interna dokument att man förlorade 35 000 dollar, motsvarande drygt 220 000 kronor, per såld Karma.

Det är nyhetsbyrån Reuters som har gjort en detaljgranskning av vad som hänt i Kalifornien-baserade Fisker, kända för plug in-hybriden Karma (testad i Teknikens Värld nummer 11/2013). Man har bland annat granskat interna dokument och gjort ett stort antal intervjuer med tidigare befattningshavare i företaget, som alltjämt balanserar på randen till konkurs och inte har producerat bilar på åtskilliga månader.

Ett citat hämtat ur en av intervjuerna beskriver problematiken, ”Karma kostade betydligt mer att tillverka än vad vi någonsin skulle kunna ta betalt för den”. Enligt granskningen var förlusten på varje såld Karma hela 35 000 dollar, eller motsvarande drygt 220 000 kronor. Totalt mellan 2008 och 2012 förlorade företaget omkring en miljard dollar.

Delvis berodde de stora förlusterna på förseningar i produktionskedjan, men också på att antalet bilar företaget faktiskt kunde producera blev betydligt lägre än beräknat. Den ursprungliga intentionen var att sälja 15 000 bilar årligen, men företaget kom att totalt (i alla fall hittills) endast sälja omkring 2 000 bilar. 

Artikeln innehåller också fler andra intressanta aspekter, bland annat att finanserna redan i juni 2011 började bli tveksamma, efter att statliga utvecklingslån uteblivit. Detta erkändes dock inte av Fisker själva förrän nio månader senare. Över en halv miljard dollar satsades därefter av privata investerare, som trodde på företagets egna säljprognoser och värdering av tillgångar.

En detalj i bilens avgassystem, delen med utblås riktade framåt, kostade dessutom flera miljoner extra i onödan. Samtidigt som företaget sparkade anställda tog ledningen, i form av grundarna Henrik Fisker och Barny Köhler ut löner på mellan 600 000 och 700 000 dollar, motsvarande omkring fyra miljoner kronor, vardera. Ekvationen till för varför Fisker är där det är i dag är därmed kanske inte svår att förstå. 

Hela Reuters artikel kan du läsa på länken här nedan, tills vidare kanske vi behöver lägga ytterligare ett namn på listan över personer involverade i kända bilrelaterade förlustaffärer. Förutom John DeLorean och Victor Muller, nu även Henrik Fisker?

Reuters artikel om FIsker


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer