Som om den svenska sommarvärmen inte var nog har Erik Wedberg tagit flyget till ett 33-gradigt Milano. Men det är inte värmen som har lockat. Efter lång väntan lanseras exotiska Fisker Karma och det är den som är Eriks kompanjon i Italien.

Hej Erik, jag känner nästan värmen stråla genom telefonluren?
– Jo, vi tycker ju att vi har haft det varmt i Stockholm de senaste veckorna men det är ingenting mot vad det är här. 32,5 grader visar termometern.

Nåja, strunt i värmen, har du fått köra Fisker Karma än?
– Nej, tyvärr. Men jag har suttit i den och lyssnat på den och det var en nog så stor upplevelse. För att ge oss journalister en liten försmak har Fisker ställt upp en bil på en liten innergård i centrala Milano där vi lite snabbt fick känna och klämma på Karma.

Den ser ju väldigt speciell ut på bild, hur är den i verkligheten?
– Snyggare faktiskt. På de bilder jag har sett tycker jag att ”munnen” i fronten har sett lustig ut men här gör den sig bättre. Linjerna är signerade danske Henrik Fisker och man behöver bara nämna några av hans tidigare verk, BMW Z8, Aston Martin DB9 och Vantage samt Artega GT för att de flesta ska förstå hur duktig han är. Det går inte att hitta några linjer som Karma har gemensamt med dessa men det syns ändå att det är samma designer. Med sin extremt långa hjulbas (316 cm) och böljande linjer är den verkligen imponerande. Den är stor, jag undrar hur det ska gå att manövrera den på de trånga gatorna här i morgon…

Hur är den på insidan?
– På förarplats känns den som en blandning av sportbil och stor lyxlimousin. Man sitter bekvämt och har all tänkbar lyx men man sitter också väldigt lågt och tajt i skålade stolar. Jag provade att hoppa in i baksätet också men jag hoppade ut nästan lika snabbt. Mina 192 centimeter passade lika bra där som i baksätet på en Porsche 911. Inte bra alls med andra ord. Jag skulle behöva bli minst ett huvud och ett par smalben kortare för att få plats men jag kan tänka mig att mindre personer sitter mycket bra i de två fåtöljerna där bak.

Du sa att du hade hört Karma också, hur låter den?
– Inte så mycket alls. Det är ju en så kallad EVer (Electric Vehicle extended range) med två elmotorer på totalt 403 hästkrafter som driver bakhjulen. De får kraft från litiumjonbatterier som i sin tur får kraft från en 2,0-liters bensinmotor som sitter på sin vanliga plats framtill. Bensinmotorn kan aldrig driva direkt på hjulen utan finns bara för att ladda batterierna. Så länge bensinmotorn inte går är Karma nästan helt tyst men för att inte bli stämda i USA har Fisker tagit fram ett artificiellt ljud som blir starkare ju fortare man köra men tystnar över 40 km/h. Det är ett rymdskeppsliknande hummande som kommer från högtalare i främre hjulhusen och från ”avgasrören” baktill.

Något mer?
– Njaeee, eller jo för tusan! Henrik Fisker finns ju på plats och berättar om bilen o det nystartade företaget. Men mer om det får du läsa i nummer 19 av Teknikens Värld.

Ok, nu ska du få sova, hoppas att körningen i morgon går bra.
– Tack det hoppas jag också. Om ni hör på nyheterna att det är trafikkaos i Milano i morgon så är det nog inte jag som har fastnat med en stor Karma i någon krånglig korsning i alla fall…

Visa kommentarer