Fisker Karma gör comeback 2015 – Atlantic kommer två år senare

Fisker Automotive räddades från total undergång i sista sekund av kinesiska bolaget Wanxiang. Nu blickar de nya ägare framåt och tänker sig en nylansering av Karma i mitten av nästa år.

Fisker Automotive med dansken Henrik Fisker vid rodret tog fram en uppmärksammad bil i Karma. Men inte mycket gick som en dans på rosor. Efter motgångar som brinnande bilar och orkaner som demolerade desamma gick deras batterileverantör 123 Systems i konkurs och Fisker tvingades stoppa produktionen. Det är snart två år sedan en Karma tillverkades senast.

Produktionsstoppet inklusive en redan tuff ekonomisk situation ledde till att Fisker begärdes i konkurs. Endast amerikanska skattepengar gjorde att företaget kunde yppa lite luft. En säljprocess påbörjades och efter många månader av osäkerhet stod till sist en köpare redo att punga ut med en knapp miljard kronor för Fisker Automotive. Köparen var kinesiska Wanxiang Corporation, ett bolag som dessförinnan hade räddat 123 Systems, Fiskers batterileverantör, från att försvinna.

Nu berättar nuvarande Fisker-chefen Roger Brown i amerikansk media att de nya ägarna har börjat pussla ihop företagets framtid. Deras avsikt är att sätta igång produktionen av laddhybridsportbilen Karma igen, någon gång i mitten av nästa år. Men först måste några andra bitar falla på plats, exempelvis letar de efter ny vd och söker efter personal som vill jobba med monteringen av bilen. Många tidigare anställda säger sig vara pigga på att komma tillbaka.
Därefter måste de få ordning på fabriken i amerikanska Delaware. Det är ännu inte säkert om den kan användas vid tillverkningen. Tidigare tillverkades Fisker Karma hos finska Valmet, men den eran är över.

När Karma återigen är i produktion ser Fisker och företagets nya ägare framför sig att de ska släppa en kombiversion av Karma under 2016, en bil som vi redan sett i form av Fisker Surf. Året därpå har de för avsikt att påbörja tillverkningen av en instegsmodell, tidigare visade Atlantic, som prismässigt kommer att kosta ungefär hälften av vad en Karma gör/gjorde. I Sverige kostade Karma 1,2 miljoner kronor. Atlantic kommer till skillnad från Karma att vara en renodlad elbil.

Fisker Karma är alltså en laddhybrid där en tvåliters turbomaskin samarbetar med två elmotorer. Totalt uteffekt ligger på 408 hästkrafter och ger Karma sportbilsprestanda. 0-100 km/h på 5,9 sekunder enligt specifikationerna, 7,4 sekunder enligt Teknikens Världs mätningar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer