Fisker ska slå Tesla

Wanxiang Group, nuvarande ägare till Fisker, ska enligt ägaren satsa allt för att slå Tesla, oavsett om det bär eller brister.

Den kinesiska miljardären Lu Guanqiu som är ägare och grundare av det kinesiska bolaget Wanxiang Group, den största leverantören av bildelar i Kina, som köpte Fisker för cirka 960 miljoner kronor tidigare i år berättar i en intervju med Bloomberg om framtidsplanerna.
– Jag ska lägga varje cent som Wanxiang tjänar till att bygga elbilar. Jag ska bränna så mycket pengar som det krävs för att lyckas, eller tills Wanxiang går i konkurs, säger Lu Guanqiu.

En minst sagt vågad satsning, något som inte är allt för vanligt i bilbranschen. Men Lu Guanqiu har en del kapital bakom sig då ha är god för omkring 20,5 miljarder, vilket i och för sig inte är så mycket jämfört med huvudkonkurrenten Teslas grundare Elon Musk som sägs vara god för uppåt 61 miljarder.

Förra året köpte Wanxiang även A123 Systems som tidigare levererade batterier till Fisker, och med köpen av både Fisker och A123 tänker Guanqiu alltså realisera sin femtonåriga dröm om att bygga elbilar.

Exakt när nya Fisker kommer att lanseras är oklart men enligt Guanqiu är första steget att återuppta tillverkningen av laddhybriden Karma i USA, troligen i den gamla GM-fabriken i Wilmington som ingick i köpet av Fisker. Detta innebär troligtvis att den tidigare tillverkningen hos Valmet i Finland inte är aktuell.

Wanxiang har redan tillverkat cirka 700 eldrivna bussar som testas i Hangzhou, Qingdao och Shanghai. Guanqiu understryker att han vet att vägen till att slå sig in på elbilsmarknaden är lång och att tillverkningen av laddhybriden Karma mest är för att ”få bollen i rullning”.

– Om jag inte lyckas kommer min son fortsätta och om han inte lyckas kommer hans son att forsätta, tillägger Lu Guanqiu.

Vad tror du, har Wanxiang och Lu Guanqiu vad som krävs för att slå Tesla?
Det ska också tilläggas att Guanqiu på sextiotalet började med att köpa en mjölkvarn, sedan en cykelverkstad som utvecklades till traktorverkstad något som senare utvecklades till Wanxiang, alltså Kinas största bildelstillverkare. Han är en minst sagt driftig person den där Lu Guanqiu.

Visa kommentarer