Test av Chrysler 300M, Hyundai XG30, Mazda Xedos 9, Nissan Maxima QX 3,0, Opel Omega 3,0 V6 Sport och Toyota Camry V6.

Chrysler 300M

Plus

Lyxkänsla, motor, utrustning, fjädring

 

Minus

Sikt, styrning, vägegenskaper, kvalitetsintryck, pris

 

Basfakta

Motor
6-cyl längsmonterad V med 1 överliggande kamaxel per cylinderrrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 96/81 mm, volym 3 387 cm3. Max effekt 254 hk (187 kW) vid 6400 r/min. Max vridmoment 340 Nm vid 4000 r/min.
 
Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 4-stegs automatlåda med manuell växlingsmöjlighet. Antispinnsystem.
 
Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 m, 3,1 rattvarv.
 
Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R17.
 
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
 
Fjädring/Hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben (McPherson) och triangellänkar, bak fjäderben med längslänkar och dubbla tvärlänkar.
 
Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 500, bredd 192, höjd 142. Spårvidd fram/bak 157/156. Tjänstevikt 1640, maxlast 480. Tankrymd 64 liter.

Mazda Xedos 9

Plus

Köregenskaper, byggkvalitet, fjädring

 

Minus

Trång, klen motor, klena strålkastare

 

Basfakta

Motor
6-cyl tvärställd V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,2. Borrning/slag 84/74 mm, volym 2497 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 212 Nm vid 5000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 4-stegs automatlåda. Antispinnsystem.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,2 m, 3,3 rattvarv.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 R16.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring/Hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar, bak längs- och tvärlänkar.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 483, bredd 177, höjd 139. Spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt 1560, maxlast 420. Tankrymd 68 liter.

Opel Omega 3,0 Sport

Plus

Motor, utrymmen, utförande

 

Minus

Stötig fjädring, plottrig instrumentpanel

 

Basfakta

Motor
6-cyl längsmonterad V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 86/85 mm, volym 2962 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 270 Nm vid 3400 r/min.

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. 4-stegs automatlåda med 3 körprogram. Antispinnsystem.

Styrning
Snäcka, fartberoende servo. Vändcirkel 11,0 m, 3,2 rattvarv.

Hjul
Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/45 ZR17.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring/Hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar, bak längs- och tvärlänkar.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 490, bredd 178, höjd 145. Spårvidd fram/bak 152/153. Tjänstevikt 1605, maxlast 475. Tankrymd 75 liter.


Hyundai XG30

Plus

Motor, utmärkt femstegs växellåda, kupéutrymmen, baksäte

 

Minus

Vindbrus, påtagligt plastiga ”träpaneler”, alltför mjuk fjädring

 

Basfakta

Motor
6-cyl tvärställd V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 91/76 mm, volym 2 972 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 260 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 5-stegs automatlåda med manuell växlingsmöjlighet. Antispinnsystem.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,0 m, 2,9 rattvarv.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, däck 205/65 R15.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring/Hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar, bak längslänkar samt övre och undre tvärlänkar.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 487, bredd 183, höjd 142. Spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1680, maxlast 490. Tankrymd 70 liter.

Nissan Maxima QX 3,0

Plus

Utrymmen, motor, utrustning

 

Minus

Bromsar, bitvis mycket billigt utförande

 

Basfakta

Motor
6-cyl tvärställd V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,1. Borrning/slag 93/73 mm, volym 2988 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 6400 r/min. Max vridmoment 271 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 4-stegsautomatlåda med 3 körprogram.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 m, 3,2 rattvarv.

Hjul
Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/55 R16.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring/Hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben (McPherson) och triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel, längs- och tvärlänkar.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 493, bredd 178, höjd 143. Spårvidd fram/bak 153/151. Tjänstevikt 1450, maxlast 585. Tankrymd 70 liter.

Toyota Camry V6

Plus

Motor, växellåda, åkkomfort

 

Minus

Ingen lyxkänsla, bromsar, lastkänslig

 

Basfakta

Motor
6-cyl tvärställd V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 87/83 mm, volym 2995 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW). Max vridmoment 272 Nm vid 4400 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 4-stegs automatlåda med elektrisk överväxel.

Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 m, 3,2 rattvarv.

Hjul
Fälgbredd 6 tum, däck 205/65 R15.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring/Hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare runt om. Fram fjäderben (MPherson) och triangeltvärlänkar, bak fjäderben, längs- och tvärlänkar.

Mått/Vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 480, bredd 179, höjd 143. Spårvidd fram/bak 155/152. Tjänstevikt 1585, maxlast 330. Tankrymd 70 liter.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer