Fler har problem med Audis bakljus – och strålkastare

Problem med Audis bakljus verkar vara ett utbrett problem. Flera av Teknikens Världs läsare har hört av sig sedan vi publicerade vår artikel. Här är några av dem som hört av sig.

För en månad sedan skrev vi om Madeleine Langlet som fick byta baklampor på sin nästan nya Audi A5 för 7 600 kronor för att de inte tålde att tvättas. Bakljusen är tillverkade av en plast som kallas PMMA, polymetylmetaakrylat. Enligt Audi har plasten goda optiska egenskaper, men en liten nackdel. Den kan gå sönder om man använder fel tvättmedel!
Enligt Audi är PMMA känsligt för ämnen som till exempel aceton, alkohol, klorerat kolväten och syror. Ämnen som kan finnas i till exempel avfettningsmedel. Men eftersom Audi upplyser om det på ett par rader i instruktionsboken så tar man inte ansvar för spruckna lampglas som läcker in vatten.

Madeleine Langlet med sitt Audi A5-bakljus

Foto: Patrik Lindgren

För en månad sedan skrev vi om Madeleine Langlet som på sin knappt två år gamla Audi A5 hittade sprickor i plastglasen på bakljusen. Det visade sig att bakljusen, som kostar nästan 8 000 kronor styck, inte tål biltvätt.

Responsen på reportaget har varit stor och många läsare har hört av sig och berättat om liknande problem. Här berättar läsarna om problemen med deras bilar.

På min Audi A6 Avant, 2016, fick jag också byta bakljus. Jag ser tyvärr samma problem på framlyktorna, extra dyra LED-strålkastare för cirka 15 000 kronor. Jag vågar inte fråga om det går på någon goodwill då de var förbannade på mig när jag gnällde igenom fritt byte av bakljusen. Troligen tog Toveks Bil i Uddevalla kostnaden för detta då Audi sade att jag inte följt instruktionsbokens tvättanvisningar. Sprickorna börjar runt alla kanter hela vägen runt om, som på bilden i tidningen. Att sälja en bil i Sverige som inte tål avfettning borde vara kriminellt!
Med vänliga hälsningar,

Roberth Blomberg

Samma sak händer med Audi A4 års-modell 2008. Jag fick nya bakljus i ett försäkringsärende. De var spruckna av tvättmedel. Något år efteråt började de spricka igen. Kallavfettning är den stora boven.
Med vänliga hälsningar,

Kim Lundberg

Jag tror inte detta är ett Audi-problem utan ett Volkswagen-grupproblem. Vi har på vårt företag cirka 100 bilar där många är Volkswagen Golf kombi. Vi har minst fem-sex bilar där baklyktorna har spruckit. Det bildas kondens och lyktorna går sönder. Bilmetro har undersökt på bilarna men vi får bara svaret att det är antingen avfettning eller spolarvätskan som gjort det. Till saken hör att vi har en egen tvätthall och egen spolarvätskeautomat så vi vet exakt vad alla bilar är tvättade med och det är godkänd miljöavfettning och spolarvätska. Vi tycker alla att det är struntprat. Det är dålig kvalitet på plasten. Vårt företag har köpt in nya lyktor som hittills har hållit. Våra bilar som är drabbade är Volkswagen Golf 2017 och faceliftade Golf av senare årsmodell. Caddy verkar inte vara drabbade.
Med vänliga hälsningar,

Henrik Löf

Jag kan meddela att jag har samma problem på min Audi A6 kombi från 2013. Den varnar att bromsljus höger bak ej fungerar, speciellt efter fuktigt väder. Varningen försvinner när bilen har fått torka ordentligt men hur lätt är det i blöta Sverige utan garage? Audi borde göra något åt detta! Man ska ju kunna hålla bilarna rena utan att behöva vara rädd för dessa problem.

Maria Harjula

Jag har bytt baklampor på min Audi A4 av 2011 årsmodell. Jag fick bytet som goodwill när bilen var tre år. De har även bytt på min Audi Allroad A4 från 2015 på goodwill när bilen var fyra år. Här har Audi ställt upp fullt ut. Jag har dock servat min bil på samma verkstad under alla år. Man får nog ingen goodwill om man servar bilen på annat ställe än Audi. Noterbart är att de har problem med sina bakljus.
Hälsningar,

Peter Kjellstrand

Jag har en Audi A6 Avant quattro, tre år gammal. Den har jag haft sedan ny. Efter 20 månader fick jag fukt innanför ena strålkastaren fram. När bilen var inne på Audi-verkstaden visade jag imman på glaset som varit där permanent i tre veckor. Detta skulle Audi felsöka. När jag hämtade ut bilen hade man inte hunnit med felsökning av fukten i strålkastaren så jag fick en ny tid tre veckor senare. Eftersom detta var på sommaren så torkade strålkastaren ur av sig själv så Audi konstaterade att det ej var lönt att felsöka då felet ju var borta. De sa åt mig att återkomma när/om felet kom tillbaka.
Det gjorde jag några månader senare. Då hade bilen dock passerat 24 månader vilket är garantitiden, jag fick då veta att man ej kunde ta detta på garantin. När jag påtalade att jag påvisat felet innan garantin löpt ut kontrade Audi med att de ändå inte tar denna typ av fel med hänvisning till att felet uppkommer på grund av avfettningsmedel som löser upp tätningslisten.
Jag förklarade då att jag endast tvättar bilen på mjukbiltvätt som jag anser är att betrakta som en finare och professionell biltvättsanläggning. Audi Göteborg instämde men hänvisade till att generalagenten inte tar garantianspråk gällande strålkastare utan vidhåller linjen om avfettning. Jag frågade då hur man skulle tvätta sin bil på vintern och fick till svar att man efter avslutad tvätt ska öppna huven och skölja ur skåran kring strålkastaren med vatten så att ingen avfettning blir stående där.
I min värld är detta en solklar konstruktionsmiss eller dåligt materialval på tätningslisten.
För att byta min två år gamla strålkastare ville man ha 16 000 kronor. Jag beklagade mig högljutt och fick då erbjudandet att jag skulle betala strålkastare och nytt drivdon och att Audi Göteborg skulle bjuda på arbetet. Det visade sig då att materialet som jag skulle betala kostade 14 000 kronor och att Audis arbete var de resterande 2 000 kronor.
Efter ytterligare protester från min sida landade vi i att jag och Audi Göteborg delade på 16 000 så att jag betalade 8 000 kronor. Audi Göteborg var då mycket tydliga med att de bjöd på sin andel och att de inte skulle få ett öre av tillverkaren.
Bra att ni jagar dem. Jag tycker Audis hantering kring strålkastaren saknar motstycke. Låt dem skämmas och ta ansvar för sina konstruktioner. Det är trots allt en premiumbil.

Christian Wingård

Vi hade liknande problem för två år sedan. Vi köpte en ny A4 Allroad. Efter första tvätten med avfettningsmedel involverat blev alla plastdetaljer ”solblekta”. Audi förklarade för oss att man inte får använda avfettning på nya bilar numera. Jag kommer ihåg mitt första möte med verkstadschefen på aktuell återförsäljare. Han lät till och med hånfull när han sade ”har du använt avfettningsmedel på bilen?” De till och med utbildade min sambo i hur en tvättsvamp fungerar. De sade ”den lyfter sanden från bilen, avfettning behövs inte”.
Men om man måste ha avfettning så skulle vi undvika alla plastdetaljer på bilen. Det är lite svårt med en bil med många plastdelar. Den blev tillfälligt fin när Audi rekondade bilen. Men efter ett tag lös det igenom direkt. Hur som, vi bråkade så mycket med Audi att de till slut köpte tillbaka bilen. Med stor förlust för oss. Men samtidigt var det inte trevligt att köra omkring med bil som ser sliten ut fast den var ny. Man ger upp till slut när man inte får respons.
Kanske något mer för er att rota i.
Med vänliga hälsningar,

Peter Nippgen

Audi svarar: ”Vi följer upp detta”

Irene Bernald på Audi Sverige

Irene Bernald.

Teknikens Värld kontaktar Irene Bernald, PR- och informationschef på Audi Sverige.

Har Audi fortfarande samma materialkvalitet i lyktorna?
– Ja. Audi använder polymetylmetaakrylat till lyktorna på grund av de fördelaktiga optiska egenskaperna.

Uppenbarligen förstår inte Audi-ägarna vilka tvättmedel som får användas. Planerar Audi att ändra informationen eller ändra materialkvaliteten?
– Vi kommer att följa upp detta och se över hur vi kan bli tydligare när det gäller tvättrekommendationerna. Ett generellt tips är att inte låta rengöringsmedel torka in i materialet, till exempel vid stark sol eller vid väldigt varm bil, vilket gäller för de flesta rengöringsmedel och material. Likaså är det viktigt att spola av ordentligt så inga avfettnings- eller tvättmedelsrester blir kvar i springorna mellan lykta och kaross. Om man tvättar sin bil ofta kan det vara klokt att vara uppmärksam på detta.

Så säger experten

Jonas Wandell på Mr Cap

Jonas Wandell, produktansvarig på Mr Cap.

Att man inte ska använda avfettning på bilar och dess plastdetaljer är inget som anses vara normalt eller en vedertagen kunskap. Dock att man bör vara försiktig med vilka rengöringsmedel man använder på sin bil är något som var person bör vara medveten om.
För att rengöra en bil från smuts såsom asfaltsfläckar, salter med mera behöver man använda en så kallad ”kallavfettning”, en lösningsmedelsbaserad produkt som är riktat mot dessa problem.
Syror har använts i många år och fall för att avlägsna bromsdammpartiklar med mera ifrån bilar men idag finns pH-neutrala produkter som ger ett minst lika bra resultat utan att skada underlaget. Alternativet skulle vara en mekanisk avlägsning av detta med hjälp av en ”detailing clay”/”lera” vilket inte är en optimal lösning för vardagstvättandet men är otroligt effektivt inför att bilen poleras eller vaxas för att få ytan riktigt ren och ”len”.
Man bör välja produkter som är anpassade för problemet med bilens material. En viktig sak oavsett produkt eller underlag är att avfettningen aldrig bör torka in på ytan, aldrig appliceras på en varm yta eller i direkt solsken.
Avfettningsmedel kan vara sammansatta av olika beståndsdelar och lösningsmedel, det finns avfettningar som innehåller mer alkoholer, mindre alkoholer och de som inte innehåller några alls.

Att Audi använt ett material som uppenbarligen är mer känsligt än andra mot bland annat alkoholer och acetoner som de själva uttrycker i sitt svar samt i sin instruktionsbok gör att man bör ta detta i beaktande och använda sig av produkter som inte innehåller just detta. På marknaden finns det ”kallavfettningar” som enbart är baserade på petroleum och helt avsaknar alkoholer. Många ”microavfettningar” eller ”kombinationsavfettningar” innehåller dessvärre alkoholer och det är viktigt för konsumenten att läsa innehållsförteckningen på produkterna och vara medveten om vad tillverkaren rekommenderar i instruktionsboken då det är det som ligger som underlag vid eventuella garantier.

Vad som är än viktigare att tänka på när man tvättar bilen är att efter det att man avfettat bilen med en så kallad ”kallavfettning” bör man även lösa upp övrig smuts med något som kallas för en ”alkalisk avfettning” som inte bara tar bort annan smuts men också hjälper till att avlägsna delar av ”kallavfettningen”.
Till sist skall man alltid schamponera bilen med ett bilvårdsanpassat schampo som avlägsnar resterna efter avfettningen helt och skölja rent bilens ytor och karossens skarvar ordentligt med en riklig mängd vatten för att inte lämna kvar lösningsmedel som på sikt kan skada olika ytor och detaljer.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer