Hyundai Nexo, Lexus ES, Mazda 6 och Mercedes A-klass nådde alla högsta betyg vid Euro NCAP:s senaste säkerhetsgenomgång. Däremot klarade sig de tre syskonbilarna Citroën Berlingo, Opel Combo och Peugeot Rifter inte riktigt lika bra.

Vi börjar, för ovanlighetens skull, med de sämre nyheterna. De tre transportbilarna Citroën Berlingo, Opel Combo och Peugeot Rifter (tidigar Partner Tepee) i familjebilsutförande (MPV), som alla är nya, klarade inte av att nå högsta betyget fem stjärnor. De har aldrig nått upp till toppbetyget, exempelvis har Berlingo tidigare fått fyra stjärnor både 2005 och 2009, och tre stjärnor 2014.
Denna typ av bilar brukar faktiskt inte nå upp till högsta betyget, som exempel kan vi ta konkurrenten Ford Tourneo Connect som bara fick fyra stjärnor vid krocktestomgången för några månader sedan.

Peugeot Rifter 2019 Euro NCAP-krocktest

Foto: Euro NCAP

Nya Citroën Berlingo, Opel Combo och Peugeot Rifter (provkörning på länken) fick också fyra stjärnor. Eftersom trion är syskonbilar utfördes alla krocktest på Peugeot Rifter, därefter kontrollerade Euro NCAP att resultaten är överförbara till Citroën Berlingo och Opel Combo, vilket de var.
I vuxenskyddet fick de tre bilarna höga poäng, i barnskyddet lite lägre än vad som i dag kan ses som ”standard” hos personbilar. Det är i framför allt skyddet av fotgängare och i utformningen av förarstödsystem som trion tappar.

Nedan ser vi film från krocktesterna med Peugeot Rifter som alltså går i god för syskonbilarna Citroën Berlingo och Opel Combo.

Nu fortsätter vi med de trevligare nyheterna, nämligen att Hyundai Nexo, nya Lexus ES, uppdaterade Mazda 6 och samt nya Mercedes A-klass alla fick högsta betyget fem stjärnor.
Vad gäller Hyundai Nexo är det första gången som Euro NCAP:s har krocktestat en vätgasdriven bränslecellsbil. Och det gick bra.

– Bränslecellsbilen Nexo och hybriden ES pekar ut riktningen för framtida drivlinor och Euro NCAP kommer att arbeta för att säkerställa att säkerhetsprestanda och energieffektivitet förblir på topp hos biltillverkarna, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.

LÄS OCKSÅ: Euro NCAP börjar testa självkörande teknik

Hyundai Nexo 2019 Euro NCAP-krocktest

Foto: Euro NCAP

Samtliga fyra nämnda modeller fick bra poäng i vuxenskyddet med Lexus ES 91 poäng som lite sämre än övriga (94 för Nexo, 95 för Mazda 6 och 96 för A-klass). Dock nådde ingen av dem upp till årets hittills bästa bil sett till vuxenskyddet – Volvo XC40 fick tidigare i år 97 poäng.
Även i skyddet av barn klarade sig samtliga fyra bilar bra där Hyundai Nexo (provkörning på länken) och Lexus ES fick 87 poäng medan både Mazda 6 och Mercedes A-klass fick årets högsta noteringar – 91 poäng till båda modellerna.

Mazda 6 2019 Euro NCAP-krocktest

Foto: Euro NCAP

I skyddet för fotgängare var det blandade resultat inom kvartetten. Medan Nexo och Mazda 6 landade i mellanskiktet bland årets testade bilar stack både Lexus ES och Mercedes A-klass ut. Lexus ES fick årets näst högsta poängnotering, 90, medan Mercedes A-klass (provkörning på länken) nådde ännu högre – 92 poäng. A-klass poäng är det näst högsta fotgängarbetyget som utdelats av Euro NCAP. Endast Mazda MX-5 har fått högre. Den fick 93 poäng för drygt tre år sedan, och då ska det tilläggas att Euro NCAP har skruvat upp kravbilden de senaste åren.

Mercedes A-klass 2019 Euro NCAP-krocktest

Foto: Euro NCAP

Vad gäller förarstödsystemen, som kan hjälpa förarna (och passagerarna) i olika situationer, klarade sig Hyundai Nexo och Lexus ES bäst med 80 respektive 77 poäng. Det är andra och tredje bästa poängnoteringarna hittills i år, endast nya Volkswagen Touareg är bättre på förarstödsystemen.
Mercedes A-klass och Mazda 6 fick i denna gren 75 respektive 73 poäng.

Resultat Euro NCAP-krocktest oktober 2018

Foto: Euro NCAP

Angående förarstödsystemen, i förra veckan att Euro NCAP håller på att utforma nya test som ska ta hänsyn till den självkörande teknik som allt fler bilar får. Euro NCAP har redan testat systemen, så som adaptiv farthållare och autobroms, på tio olika bilar och det var tydligt att bilarna generellt inte klarade uppgifterna helt tillfredsställande.

Här följer filmer som visar övriga fyra bilmodeller som ingick i denna krocktestomgång.

Hyundai Nexo

Lexus ES

Mazda 6

Mercedes A-klass

Visa kommentarer