Förarlös lastbil får tillstånd att köra på allmän väg i Sverige

Svenska Einride har av Transportstyrelsen fått tillstånd att trafikera allmän med den förarlösa och elektriska lastbilen T-Pod.

Självkörande fordon får sedan tidigare rulla i Sverige. Exempelvis får Volvos Drive Me-bilar köra på egen hand på vissa vägsträckor i Göteborg, men då måste en människa sitta i förarstolen och ha minst en hand på ratten.
För första gången har nu Transportstyrelsen gett tillstånd att låta självkörande fordon trafikera allmän väg, utan att någon sitter i förarstolen. Det handlar om svenska företaget Einride och deras elektriska lastbil T-Pod som helt saknar förarhytt.

Efter tester i inhägnat område sedan november i fjol har den förarlösa lastbilen nu godkänts för användning mellan DB Schenkers terminal och lager i Ljungarums industriområde i Jönköping. Sträckan den ska köra är kort.
Transportstyrelsens genomförde i förra veckan en avslutande inspektion av lastbilen för att se till att den följer svenska trafikbestämmelser.

– Det är verkligen jättespännande. Vi kommer nu att förbereda så att vi kan börja köra lastbilen på allmän väg under våren, säger Pierre Olsson, press- och informationsansvarig på DB Schenker, till SVT Jönköping.

Einride T-log

Ett krav för att Einride T-Pod ska få trafikera allmän väg är att det hela tiden ska finnas en operatör i närheten, en person som när som helst kan stoppa lastbilen om situationen kräver det. Operatören har uppsikt via kameror som täcker alla ytor och vinklar runt fordonet.

– En utmaning blir att få andra bilister att lämna den ifred och inte försöka få den att stanna. Det kommer den att göra om någon kommer för nära, säkerheten är hög, säger Pierre Olsson till SVT Jönköping.

Einride T-Pod, som förlitar sig på radar, LIDAR och kameror vars insamlade information tolkas och bearbetas av Nvidias hårdvara för självkörande fordon, saknar alltså förarhytt men kan manövreras på avstånd av en operatör vilket gör lastbilen självkörande enligt nivå 4 (nivå 5 behöver ingen som helst mänsklig input). Utan förarhytt kan lastbilen göras kompaktare än traditionella lastbilar. Den sägs också bli mer kostnadseffektiv och mer energisnål.

T-Pod, som även har ett syskon i timmerbilen T-Log (se bild ovan och film nedan), kan lasta 15 europallar, har en elektrisk räckvidd på 20 mil tack vare batterier på totalt 200 kWh, och har en begränsad toppfart på 85 km/h. Den är sju meter lång, 2,5 meter bred och väger 26 ton.

Visa kommentarer