Den förbifart som ska avlasta Essingeleden i Stockholm visar sig bli försenad med fyra och samtidigt som projektet blir över tre miljarder kronor dyrare.

En vägsträcka väster om Stockholm som ska avlasta befintligt vägnät har planerats i över 50 år, men det tog lång tid innan en förbifart kom till skott. Hösten 2009 godkände regeringen byggandet av Trafikverkets (som då hette Vägverket) Förbifart Stockholm. Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Folkpartiet och Socialdemokraterna var för projektet medan Vänsterpartiet och Miljöpartiet, tillsammans med miljöorganisationer, inte var det.
Våren 2014 avvisade den borgerliga regeringen alla överklaganden mot projekten och sensommaren samma år hölls en så kallad byggstartceremoni. Kort därefter inleddes själva byggandet men stoppades nästan omedelbart i samband med regeringsskiftet då Socialdemokraterna och Miljöpartiet tog över. Ett halvår senare kom bygget igång igen, förseningen adderade 170 miljoner kronor till projektets totala kostnad.

LÄS MER: Påven ska stoppa Förbifart Stockholm

Bygget av Förbifart Stockholm har således pågått i ungefär fyra år och planen var att projektet skulle stå klart, redo att avlasta Essingeleden, 2026. Så blir det inte.
I dag meddelar nämligen Trafikverket att det blir försenat med fyra år och fördyrat med 3,3 miljarder kronor. Därmed väntas Förbifart Stockholm stå färdig tidigast 2030 och kostnaden för bygget landar på minst 37,7 i stället för 34,3 miljarder kronor.

Borrning i Förbifart Stockholm-tunnel

Foto: Trafikverket

– Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket i dag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk. De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö, säger projektchef Johan Brantmark.

Bygget har försvårats av att berget håller sämre kvalitet än vad tidigare undersökningar har visat och berget måste därför tätas mer än vad som hittills gjort.
Enligt Sveriges Radio Ekot beror missräkningen på att det italienska bolaget Vianini Lavori har begått allvarliga fel vid konstruktionen. Ett annat entreprenörsbolag har i efterhand fått påbörja åtgärder, bland annat förstärkningar i form av tusentals bultar i berget.

LÄS MER: Förbifart Stockholm anses vara rasistisk

I våras hävde Trafikverket kontraktet med det italienska bolaget som var kvicka med att stämma Trafikverket på över 800 miljoner kronor.

Förbifart Stockholm består av en ny sträckning av E4 mellan Häggvik och Kungens kurva. Sträckan är ungefär 21 kilometer lång varav cirka 18 kilometer är tunnel.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer