Ford EcoSport – Fiesta har biffat till sig

Ford Kuga har fått ett mindre syskon i suvklassen och det är ingen mindre än lilla Fiesta som har tuffat till sig och förvandlats till EcoSport. Det här är en liten men teknikstinn suv som bland annat får en trecylindrig motor.

Redan i höstas fick vi se lilla Ford EcoSport för första gången men då handlade det inte om en helt produktionsfärdig bil. Den riktiga lanseringen har dröjt till nu då Ford premiärvisar EcoSport på Mobile World Congress i Barcelona. Anledningen till att premiären är förlagd till en mobiltelefonmässa i stället för nästa veckas gigantiska bilsalong i Genève är att en stor del av marknadsföringen kring EcoSport kommer att handla om all teknik man har stoppat in i bilen.

EcoSport blir en av de första Fordarna som kan utrustas med något som heter SYNC AppLink och innebär att förarens smartphone kan kopplas ihop med bilen och olika appar kan styras med röstkommandon. EcoSport får också SYNC Emergency Assistance som gör det möjligt att mycket snabbt och enkelt kontakta räddningstjänsten direkt efter en olycka.

EcoSport har som synes en svullen kaross med många terrängattribut, varav det tydligaste är det utanpåhängande reservhjulet. EcoSport har inte en enda karosspanel gemensam med Fiesta men undertill bygger de på samma globala småbilsplattform. Ford nämner än så länge ingenting om en eventuell fyrhjulsdriven version men motorutbudet kommer i alla fall att inledningsvis bestå av en 90-hästarsdiesel på 1,5 liter, en lika stor bensinmotor med 110 hästkrafter samt Fords fina trecylindriga 1,0-litersmotor med 125 hästkrafter. EcoSport tar plats under Kuga i storleksordningen i Fords modellprogram och snart kommer den att få sällskap av ytterligare en suv. I samband med visningen i Barcelona berättar Ford nämligen att nästa generation Edge ska säljas även i Europa.

Visa kommentarer