Ford Edge facelift officiell och redo för Europa

Ännu gapigare och med ny teknik både under huv och för förare. Uppdaterade suven Edge står i de europeiska bilhallarna senare i år.

Knappt har vi hunnit vänja oss vid andra generationens Ford Edge förrän det är dags för en ny – eller rättare sagt en uppdatering av den befintliga. Till Europa kom modellen 2016, i USA lanserades den redan två år tidigare.

Utseendemässigt märks en än större grill på nya Edge vars mönster är unikt för de olika utrustningsgraderna och på bilderna här syns sportiga ST Line. Med det har även huv och strålkastare, nu med LED-teknik som standard, nytt snitt.

Baktill är LED-tekniken tillval på de nysnidade baklamporna. Bakluckan har nya plåtveck som går i vertikala vinklar och pekar uppåt. Handtaget har flyttats ner ett snäpp.

Ford Edge 2019

Trots de ganska stora visuella ändringarna lyfter Ford främst fram nyheterna invändigt. Ja, det tekniska vill säga. Interiören är nämligen sig lik även om vi ser att automatlådan nu manövreras med vred och inte spak som tidigare.

Kraftmässigt får modellen en ny tvåliters EcoBlue-diesel med dubbla turbosnurror och som mest på 238 hästkrafter, då parad med en ny åttastegad automatlåda. Effektuttag på 190 och 150 hästkrafter finns även med samma motor. Manuell låda och fyrhjulsdrift finns även det i sortimentet men någon bensinmotor nämns dock inte.

Nyheter på den förarassisterande sidan är efterkrocks-autobroms, väjningsassistans samt kö- och filassistans (Post-Collision Braking, Evasive Steering Assist och Adaptive Cruise Control med Stop-and-Go och Lane Centring Assist, för att tala Fords språk).

Ford Edge 2019

Nya Edge kommer med infotainmentsystemet Sync 3 som vi provat på i modellen S-Max och kan fås med saker som trådlös mobilladdning och tusenwatts-stereo från Bang & Olufsen.

Förutom ST Line kommer nya Edge i utförandena Trend, Titanium och Vignale. Försäljningen i Europa startar under senare delen av 2018.

Ford Edge var senast i händerna på vårt testlag i nummer 7/2017 och prisades för sin komfort men ansågs vara osmidig i storstan.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer