En av Fords absoluta storsäljare släpps nu i ny tappning. Nya Ford Explorer presenteras som suven för 2000-talet och blir först i världen med en ny säkerhetsdetalj.

Fords utvecklingsteam har haft en tuff uppgift framför sig. Marknaden för stora suvmodeller har fullständigt kollapsat de senaste åren och så även försäljningen av Ford Explorer. Sedan första Explorern lanserades för 20 år sedan har drygt sex miljoner exemplar sålts och modellen var Fords näst bäst säljande under större delen av 1990-talet. Vid övergången till 2000-talet var Explorer en skugga av sitt forna jag och få amerikaner ville ha den ålderstigna suven. Nu är en helt ny Explorer här och den är verkligen helt ny, under suvkarossen finns ett personbilschassi. Ford har valt att bygga sin nya Explorer på samma plattform som bildar grund för Ford Taurus, Flex, Lincoln MKS och MKT.

Det innebär inte att Ford Explorer har blivit en mjukis. Explorer riktar sig fortfarande mot kunderna som vill ha en terrängduglig bil. Markfrigången är generösa 20 centimeter och fyrhjulsdriftssystemet är samma Terrain Management System som Land Rover använder. Systemet låter föraren välja mellan de inställningarna normal, sand, mud, ruts och snow. Dessutom finns Hill Descent Control för att hjälpa till i branta medlut.

Även interiört ska nya Explorer vara ett stort steg från sin föregångare. Kupén ska vara användarvänlig, intuitiv och helt befriad från billig hårdplast. Den nya generationen är hela 12 centimeter bredare än sin föregångare och det är utrymme som har kommit de två främre sätesraderna till dels, det finns mer plats i höft- och axelhöjd. Passagerarna kan också njuta av fem centimeter mer i takhöjd. Även inne i kupén märks släktskapet med crossovermodellen Flex. Explorer har fått samma uppställning med tre sätesrader, varav de två bakre kan fällas ned i golvet som blir nästan helt plant, då ryms cirka 2,3 kubik bagage.

En av de absolut främsta målgrupperna för Explorer är aktiva barnfamiljer. Då måste bilen vara säker. Precis som i flera andra suvmodeller, bland annat Volvo XC90 och Land Rover Freelander, finns den speciella vältvakten Roll Stability Control (RSC) som samarbetar med det nya systemet Curve Control. En säkerhetsdetalj som Explorer faktiskt blir först i världen med är krockkudde i säkerhetsbältet. Ytterplatserna i mittraden har säkerhetsbälten med en insydd cylinderformad krockkudde. När bilen känner att en krock är på väg att ske släpps gas ut i kudden. Bälteskudden har flera fördelar. Den ser till att fördela kraften vid en krock över en större yta på kroppen och dessutom hjälper den till att stödja passagerarens huvud och nacke.

Ännu en stor skillnad mellan nya och gamla Explorer är motorerna. Den nya har snålare motorer. Standardmotorn är en V6-bensinare på 3,5 liter som enligt Ford är 20 procent snålare än motsvarande motor i utgående Explorer. Effekten är 290 hästkrafter och 345 newtonmeter i vridmoment. Explorer kommer även att säljas med en fyrcylindrig Ecoboost 2,0-litersmotor – något som hade varit otänkbart för bara fem år sedan. Effekten är imponerande 237 hästkrafter vid 5 500 r/min och 340 newtonmeter. Båda motoralternativen kopplas till en sexstegad automatlåda.

Läs mer

    Visa kommentarer