Ford Focus Electric får lite längre räckvidd

När modellår 2017 av Ford Focus Electric presenteras, förmodligen senare i år, är det med en batterikapacitet som enligt EPA-körcykeln tillåter 16 mils körning, drygt 30 procent längre än dagens Focus Electric.

På Frankfurtsalongen 2009 visade Ford upp konceptbilen Focus BEV, en elektrisk driven Focus som två år senare skulle gå i produktion som Focus Electric. Även om modellen inte är en vanlig syn på våra vägar, endast tre exemplar såldes i Sverige under 2015, säljs den fortfarande, både här och utomlands. Den börjar dock bli till åren och en förbättrad version är på väg att äntra scenen.

Vid en konferens i Detroit förra veckan berättade Fords chef för elektriska drivlinor, Kevin Layden, vad vi har att vänta oss. Ska Ford ta upp jakten på framför allt Tesla och General Motors som erbjuder lång räckvidd till sina elbilskunder? Svaret är nej, inte ännu.

Enligt Layden får modellår 2017 av Focus Electric en räckvidd på 16 mil (enligt amerikanska EPA-körcykeln). Det är en förbättring med fyra mil jämfört med i dag. Layden menar att man med denna räckvidd kan hålla nere priset på bilen samtidigt som den inte tyngs ner av ett stort och otympligt batteri.

Ford kommer att erbjuda ett laddsystem som tillåter snabbladdning på 30 minuter för att erhålla 80 procent av batteriets totala kapacitet. Elbilen kommer även att innehålla en bromsassistent som lär föraren hur man bromsar på bästa sätt för att ta tillvara på den energi som genereras vid hastighetssänkningar och inbromsningar. Det ska ta död på eventuell räckviddsångest.

Tesla Motors erbjuder bilar med en räckvidd som vida överstiger de 16 mil Ford kommer att erbjuda. Även Chevrolet (och Opel) har i nya Bolt EV lång räckvidd – hela 32 mil. Nissan har i uppdaterade Leaf, med batteriet på 30 kWh, en elbil med drygt 17 mils räckvidd.

Alla ovan nämnda räckviddssiffror är de EPA-baserade som används i USA. Ford Focus Electric har enligt den europeiska NEDC-körcykeln 16 mils räckvidd, inte tolv som i USA.

Visa kommentarer