Teknikens Värld har testat nya, ansiktslyfta Ford Focus mot konkurrenterna Nissan Pulsar och Seat Toledo. I älgtestet visade det sig att Focus var långt ifrån godkänd att klara undanmanövern. Anledningen stavas än en gång övervikt: hela 130 kg för mycket väger bilen.

På testflygfältet i Sörmland kör vi undanmanövertestet vi kallar älgtestet. Bilarna lastas fulla och uppdaterade Focus är först ut. Stärkta av bilens underhållande köregenskaper kommer den negativa överraskningen som ett slag i magen. Enligt Ford och Transportstyrelsen ska Focus 1,0T EcoBoost 125 hk lasta hela 620 kg, men då beter sig bilen rent ut sagt trafikfarligt.

Vi når inte Teknikens Världs riktgräns för godkänt 70 km/h eftersom fjädringen bottnar och chassit tillåts sladda vitt och brett. När vi lastar ur den olagliga överlasten på 130 kg (står felaktigt 140 kg i filmen nedan, 130 kg är korrekt siffra) stämmer allt igen, Focus går som en dröm och når 76 km/h utan problem.

Vår mest rutinerade testlagsmedlem, extrafikpolisen Ruben Börjesson, bakom ratten är mer än irriterad att byråkratin är så pass slapphänt och att biltillverkarna kommer undan genom att gömma sig bakom schablonsiffrorna Transportstyrelsen presenterar.
Det är du bakom ratten som riskerar böter vid en flygande kontroll, eller ännu värre kan råka ut för en trafikolycka för denna praktmiss av Transportstyrelsen och – i just detta fall – Ford Sverige i symbios.

Även nya Ford Mondeo lider av samma överviktsproblem som nya, ansiktslyfta Ford Focus. Det har vi skrivit om tidigare och visat på film. Ford Sverige har svarat angående viktproblematiken hos Mondeo, deras svar kan du läsa här.

Läs också: Du får böta för biltillverkarnas viktfusk (inkl lista med verklig vikt för flera bildmodeller).

 

Älgtest: Ford Focus 1,0T EcoBoost 125 hk Titanium

 

Älgtest: Nissan Pulsar DIG-T 1,2 115 hk Acenta

 

Älgtest: Seat Toledo 1,2 TSI 105 Style

 

Hela testet med ovanstående tre bilar kan du ladda ner nedan.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer