Trots coronakrisen – nu står Ford veckor ifrån att börja ta emot köporder för nya elbilen Mustang Mach-E. Enligt brittiska sajten EVBite ska orderböckerna öppna den 22 juni och det ska sedan dröja cirka tolv veckor till leverans. Ford ska börja sälja Mustang Mach-E på utvalda marknader i Europa innan det blir lansering i USA.

Det är den brittiska sajten EVBite som snappat upp intern kommunikation från Ford. Där sägs det att förhandsbeställningarna ska börja bli konkreta köporder från och med den 22 juni. Sedan ska det ta cirka tolv veckor att leverera en färdig bil. Ford ska bygga Mustang Mach-E i Mexiko och exportera den först till utvalda marknader i Europa och därefter till USA.
Just nu pågår utbildning av Fords säljare världen över, en utbildning som hålls via Internet då det inte är möjligt att resa till en gemensam verkstad.
Enligt uppgifterna kommer Ford att börja med leveranser av First Edition som också är slutsåld, förutsatt att alla som tecknat en förhandsorder också står kvar vid sitt köp.

Ford Mustang Mach-E har en motor på 210 kW på bakaxeln men det finns också en fyrhjulsdriven bil med en mindre motor på framaxeln. Effektuttaget varierar från 255 i modellen Select till 333 hästkrafter i First Edition. Lite senare kommer även en GT på 459 hästkrafter. Priserna varierar från 44 000 dollar till 61 000 dollar vilket är en liten indikation på vad prisnivån blir i svenska kronor.

LÄS MER: Allt om Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E 2021

Foto: Ford

Mustang Mach-E säljs med två olika batterier, ett på 75,7 kWh och ett på 98,8 kWh. Räckvidden ska då bli från 42 till 60 mil beroende på batteri och drivlina. De fyrhjulsdrivna varianterna får en något kortare räckvidd än de enbart bakhjulsdrivna. Laddkapaciteten varierar mellan 115 kW och 150 kW.

LÄS MER: Ford Mustang Mach-E har anpassats för Europa

Ford Mustang Mach-E laddar vid Ionity-station

Foto: Ford

I USA ska Ford introducera laddkortet FordPass Charging men i Europa väntas Ford samarbeta med Ionity. Ford tillhörde de tillverkare som var med och grundade laddnätverket i Europa och har också inlett ett större samarbete med Volkswagen-gruppen, som också driver Ionity.

Att Ford Mustang Mach-E byggs i Mexiko anses vara en anledning till att Ford väntas tjäna pengar redan på de första levererade elbilarna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer