Ford tillsammans med Saab låg i täten när E85-vågen en gång i tiden svepte över Sverige. Sedan dess rullar det betydligt färre etanolbilarna på de svenska vägarna. För att trycka ner koldioxidutsläppen inför de nya EU-reglerna börjar Ford sälja E85-bilar igen och först ut är märkets suv Kuga.

Ford har lagt en ambitiös plan för att elektrifiera hela sitt modellprogram. Planen omfattar 16 nya bilmodeller varav åtta ska börja säljas redan i år. Bland annat kommer Ford i år att börja sälja en laddhybridversion av transportbilen Transit, flera olika hybriddrivlinor i Focus, Kuga, Mondeo och Fiesta samt en eldriven suv som inspirerats av muskelbilen Mustang.
Men i väntan på hybrider, laddhybrider och elbilar försöker Ford minska utsläppen av koldioxid med hjälp av bränslet E85, etanol i folkmun.

Ford börjar i dagarna att sälja sin suv Kuga anpassad för etanol och inom kort hoppas Ford kunna tillkännage att dieselmotorerna i märkets transportbilar klarar det förnybara bränslet HVO100.

– Bilbranschen måste ställa om till förnybara drivmedel och det behöver gå fort. Elbilar kommer inte kunna vara hela lösningen inom de närmaste fem, tio åren, och under den perioden behövs kompletterande lösningar. Där ser vi att etanolen fyller ett stort behov. Distributionsnätet finns redan och tekniken är beprövad, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige, i ett pressmeddelande.

Etanolbilar betalar ingen extra fordonsskatt i det nya bonus/malus-systemet utan placeras i den neutrala zonen av fordon som varken får bonus eller tilläggsskatt. Därmed blir en etanoldriven Ford Kuga EcoBoost E85 betydligt billigare att äga under de tre första åren än en Kuga med dieselmotor.

Utöver Sverige satsar Ford även på Frankrike där priserna för etanol ligger betydligt lägre än i Sverige.

Ford Kuga EcoBoost E85 har en 1,5-liters bensinmotor på 150 hästkrafter och frånpriset i Sverige blir 259 900 kronor.

– E85 som drivmedel har varit väldigt orättvist behandlat av politiken de senaste åren, och det har gjort att marknaden dalat. Men potentialen i drivmedlet finns fortfarande där och vi hoppas att fler märken ska följa efter oss, säger Erik Lindham.

Visa kommentarer