I går fick vi en förhandstitt på nya GT350, nu har Ford släppt samtliga uppgifter och en hel del annat.

Vevaxel platt och korsad

Skillnaden mellan en ”korsad” och en platt vevaxel (sedda från sidan). På den korsade till vänster till vevtapparna på två ledder medan på den platta till höger sitter de endast i en ledd.

Efter gårdagens smygpremiär släpper Ford nu all information om nya muskelpaketet. I går fick vi reda på att den drivs av en 5,2-liters V8 som levererar över 500 hästkrafter  och 542 newtonmeter, alltså Fords hittills kraftfullaste sugmotor. Den stora nyheten med V8:an är dock att Ford valt att använda sig av en platt konstruerad vevaxel som ger motorn en karakteristisk och annorlunda slagordning. En gammal teknik som bland annat Ferrari använder sig av. På bilden till höger har vi skapat en bild som visar skillnaden mellan de olika vevaxeltyperna.

Kraft som skickas via en sexväxlad manuell låda till bakhjulen med 19-tums aluminiumfälgar och Michelin Pilot Super Sport-däck speciellt framtagna till GT350. Fälgbredden mäter 11 tum bak och 10,5 fram. Bromskraften står dubbla hålborrade stålskivor för. Fram nyper sexkolvsok från Brembo på 394-millimetersskivor, bak är det fyrkolvsok och 380-millimetersskivor som gäller.

Den nya Mustang-plattformen är den mest vridstyva någonsin från märket. Hos Shelby GT350 har vridstyvheten fram ytterligare förbättrats tack vare krängningshämmare. Spårvidden fram har ökat och fjädring samt bussningar har omkalibrerats runt om vilket gör att GT350 är något lägre än vanliga Mustang GT.

För att ytterligare förbättra kursstabiliteten har Ford monterat MagneRide-stötdämpare som blixtsnabbt ställer om sig för att möjliggöra bästa möjliga väghållning.
Framför A-stolpen är samtliga karossdelar hos GT350 förändrade mot för vanliga GT, aluminiumhuven är lägre för bättre aerodynamik och fronten har fått en allmänt aggressivare framtoning som även ger mer effektiv kylning.

I kupén sitter specialdesignade Recaro-stolar, ratten har fått en flat underkant och på instrumentpanelen sitter en del nya mätare för bland annat oljetryck och temperatur. Som tillval erbjuds även Tech Pack som bland annat innebär elmanövrerade stolar, infotainmentsystem med 8-tums pekskärm och tvåzons klimatanläggning.

Tyvärr håller Ford inne på prestandasiffrorna, så vi går fortfarande och väntar på hur snabb Shelby GT350 är. Men som en liten fingervisning har vi Mustang GT med 435 hästkrafter. Den gör 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 250 km/h.
https://www.youtube.com/watch?v=XBLXPTL4P_c

https://www.youtube.com/watch?v=te91zRpnwdo

Visa kommentarer