Ford slår på stort i prestandaklassen på Detroitsalongen. Vid sidan om nya GT och F1-50 Raptor visas också en stenhård R-version av nya Mustang Shelby GT350.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Vevaxel platt och korsad

Skillnaden mellan en ”korsad” och en platt vevaxel (sedda från sidan). På den korsade till vänster till vevtapparna på två ledder medan på den platta till höger sitter de endast i en ledd.

Det var på bilsalongen i Los Angeles i november förra året som Ford drog skynket av Mustang Shelby GT350 (eller Shelby GT350 Mustang som den egentligen heter), innehållandes Fords starkaste sugmotor någonsin med över 500 hästkrafter, 542 newtonmeter – och platt vevaxel. Några exakta siffror har ännu inte presenterats.

Om du inte gick igång på nya Ford GT, som vi skrev om tidigare i dag, så kanske en riktigt rå Mustang kan pigga upp så här i vintermörkret. Ford har nämligen slängt på ett R på GT350 och fått fram Mustang Shelby GT350R som enligt utsago är den mest bandugliga produktions-Mustangen någonsin och som levererar aldrig tidigare skådad bankapacitet från en Mustang.

Ford har inte pumpat upp den redan grova V8:an på 5,2 liter som alltså levererar över 500 hästkrafter. I stället har de fokuserat på aerodynamik, chassi och viktbesparing.
Ford har gett Mustang Shelby GT350R ett bodykit som bland annat utmärker sig i fronten, längs tröskellådorna och – inte minst – på bakluckan som pryds av en stor vinge (men som är allt annat än bara prydnad).
Ford har också sänkt bilen som fått styvare fjädrar och MagneRide-stötdämpare som finjusterats, uppdaterad framvagn samt annat smått och gott som säkerställer en väghållningsnivå utöver vad som normalt inte förknippas med en Mustang.

– Det handlar inte enbart om hästkrafter. Shelby GT350R är en allround-balanserad atlet som är fenomenalt precis och spänstig, säger Raj Nair, Ford-chef med ansvar för produktutveckling.

Ford Mustang Shelby GT350R 2016

Förutom att ha sänkt bilen närmare marken har Ford och sänkt en ännu viktigare detalj – vikten. Shelby GT350R är 59 kg lättare än en vanlig GT350 med Track Pack-paket. En av viktbesparingarna ligger i fälgarna. Ford säger sig vara först ut med kolfiberfälgar (något Koenigsegg var tidiga med) av de stora massproducerande biltillverkarna. De 19 tum stora fälgarna (11 tum breda fram, 11,5 tum bak) besparar 5,9 kg ofjädrad vikt – per hjul. Kolfiberfälgarna ingår i standardutrustningen.
För att spara fler kilon har Ford slängt ut bilens luftkonditioneringssystem, ljudsystem, baksäte, backkamera, bagageutrymmets golv och matta samt ”reservhjul på burk” och däckpump.
Ford har till och med gott så långt att de har plockat bort hålrumsresonatorerna i avgassystemet. Det kanske inte har påverkat vikten lika mycket som ett icke-existerande baksäte, däremot har det gett bilen ett bättre avgasljus än vad ett utslängt baksäte någonsin kan drömma om att ge.

Ford erbjuder kunderna ett paket kallat Electronics Package. Med detta förkryssat i tillvalslistan ökar vikten, men i gengäld blir man inte lika svettig soliga dagar när man har ena handen på ratten och andra hållandes i kartan samtidigt som V8-mullret ekar innanför skallbenet. Paketet förser nämligen bilen med tvåzons klimatanläggning, åttatumsskärm med navigation, ljudsystem med sju högtalare, ytterbackspeglar med inbyggda blinkers plus lite annat som höjer vikten.

R-emblem, röda bromsok och markerad mittpunkt på ratten är några visuella detaljer, utöver bodykitet, som skiljer Shelby GT350R från tyngre brodern Shelby GT350.

Ford Mustang Shelby GT350R börjar säljas senare i år. Prislapp okänd.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer