Nya marknader, ny teknik och effektivisering i fokus när Ford och Mahindra ingår ett treårigt samarbete.

Bilindustrins framtid och Indiens potential som marknad, världens femte största, ligger i fokus för ett nytt samarbetet mellan Ford och indiska Mahindra. Mobiltet, uppkoppling, eldrift, produktutveckling, produktionseffektivitet och distribution är de punkter som samarbetet staplats upp i.

Samarbetet ska ske under en treårsperiod och resultatet får utvisa om det kommer att fortsätta. Några nya bilmodeller lär det nog inte handla inledningsvis men klart är att Mahindra vill nå nya marknader och Ford vill in i Indien – en svår marknad som General Motors har gett upp och Volkswagen-koncernen tar nya tag i för att ta sig in i.

Mahindra är den enda aktören att erbjuda elbilar på den indiska marknaden och har även ett framgångsrikt stall i den elektriska racingserien Formel E där svenske Felix Rosenqvist kör en av deras bilar. Mahindra är sedan 2011 även huvudägare av sydkoreanska SsangYong.

Ford är etablerade i Indien sedan 1995 och har över 14 000 anställda vid fabriken i Chennai.

Sett till personal spelar företagen i samma liga, båda har över 200 000 anställda globalt sett.

Visa kommentarer
NUVARANDE Ford och Mahindra i samarbete
NÄSTA Volvo dubblar insatsen i USA-fabriken