Starkare, snålare, fler funktioner och med lite nytt stuk – där har du uppdateringarna för europeiska Ford Ranger. Jo, och större växelspaksknopp!

Med generation T6 är pickupen Ford Ranger en världsbil och nu är det dags för Europaupplagan att uppdateras. Utseendemässigt märks en ny stötfångare fram samt två ribbor i grillen mot tidigare en. Bilen finns nu även med xenonstrålkastare och LED-varselljus. Annars känns modellen tydligt igen – den mesta har hänt under skalet.

Motormässigt får nu Ranger Fords EcoBlue-diesel på två liter. Med dubbla turbosnurror ger den 213 hästkrafter och 500 newtonmeter. Det är 13 hästar och 30 newtonmeter mer än på dagens motor på 3,2 liter. Tvålitersmotorn finns även i enkelt turboutförande med effektuttag på 130 och 170 hästkrafter samt med 340 respektive 420 newtonmeter som högsta vridmoment.

Ford Ranger 2019

Wildtrak är en toppversion av Ford Ranger.

Ny är också Fords tiostegade automatlåda som enligt Ford kan kapa bränsleåtgången med upp till nio procent. Med den får även Ranger en större växelspaksknopp. Bra att veta om du ratat gamla Ranger på grund av den anledningen.

Ranger får nya funktioner autobroms, fotgängarigenkänning, hastighetsbegränsare, nyckellöst system med startknapp och parkeringsassistans. Andra saker som filassistans, adaptiv farthållare, automatiskt helljus finns sedan tidigare.

Undertill har fjädring och dämpare uppdaterats för att ge en förfinad åkkomfort. Teknikens Världs teslag upplevde bilen som rätt mjuk under pickuptestet i nummer 24/2016. Plus fick Ranger då för motor (tidigare nämnda radfemma på 3,2 liter), säkerhet och utrustning.

Ford Ranger 2019

Öppna handen rejält och greppa den nya stora växelspaksknoppen.

Det kan låta märkligt men Ranger är den bäst säljande pickup-modellen i Europa enligt Ford och säljs i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tyskland, Tjeckien, Tyskland, Österrike.

Uppdaterade Ford Ranger kommer ut i bilhallarna under mitten av 2019.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer