Hästkraftskriget har ersatts av ett krig som vinns av den med flest växlar i transmissionen. Nu uppges Ford eventuellt vara på gång med en 11-växlad automatlåda. Jo, du läste rätt – elva växlar!

För bara några år sedan var det fem- och sexstegade automatlådor som gällde. I dag är det nästan standard med åtta växlar och det finns även bilar med nio växlar, bland annat hos Mercedes och Land Rover. Snart kommer dessutom tio växlar på bred front när Volkswagen, Kia, Hyundai, Ford och GM lanserar sina senaste alster i kraftöverföringsmekanik. Fler växlar brukar försvaras med lägre bränsleförbrukning.

Men tar det stopp vid tio växlar? Speciellt med tanke på vad växellådsspecialisterna på ZF sa för några år sedan, att gränsen går redan vid nio.
Nej, tio är förmodligen inte någon övre gräns. Ford uppges ha sökt patent för att utveckla en elvaväxlad automatlåda. Men det är inte säkert att lådan med rekordmånga kugghjul blir av. En teknisk chef hos Ford har sagt att eftersom hans arbetsgivare är en ledande teknisk innovatör skickar de ständigt in nya patentansökningar och att alla dessa innovationer inte sjösätts som en del av produktutbudet.

Nästa generation Ford F-150 visades i Detroit i januari upp i konceptutförande, bilden nedan, med en sexcylindrig EcoBoost-motor hopparad med en tiostegad automatlåda.

ford-vinner-11-vaxlar-i-automatladan-180672


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer