Rötterna till dagens Ford Transit och F-serie kan spåras hundra år tillbaka i tiden. En tid då luft i däcken och rena rutor inte var en självklarhet.

Med modellen Transit tog sig Ford an transportbilssegmenet på allvar 1965. 22 år senare hade en miljon exemplar tillverkats och framgångarna har fortsatt, i snitt har det sålts en Transit var 180:e sekund sedan premiären. På andra sidan Atlanten står flakbilen F-serie stark sedan 1948.

Men historien började egentligen långt innan 1965 och 1948. Ja, för 100 år sedan för att vara mer precis. 1917 startade tillverkningen av modell TT, en lastare som baserades på personbilen T som debuterat nio år tidigare. TT hade ett axelavstånd på 320 centimeter, 70 mer än modellen T, och ramen var kraftigare.

Från början såldes TT bara som ett chassi där köparen själv fick ordna en kaross men från 1924 kunde Ford hjälpa till med den biten. Året efter kunde man till och med erbjuda vindrutetorkare – handmaövrerade. Växellåda med ändamålsenlig utväxling och luftfyllda däck var populära tillbehör.

Ford Model TT panel delivery truck

Premiäråret kom den amerikanska produktionen blott upp i tre exemplar. Toppåret blev 1925 då 306 434 exemplar byggdes. TT ersattes 1928 av AA som, föga förvånande, byggde på modell A, ersättaren till modell T. TT byggdes även i Kanada och i Storbritannien, totalt i 1,3 miljoner exemplar.

Tidigare i år presenterades uppdateringar för Transit Custom. Transit är numera en familj och inte bara en bilmodell. I år rullar en testflotta av Transiter med hybriddrift i London. Kanske blir det en notis om 100 år?

Visa kommentarer