Minus 81,5 procent i februari i Kina resulterade i minus åtta procent totalt för månaden och närmare nio procent ner för året hittills. Volvo Cars sålde bara 39 742 bilar i februari.

Utbrottet av coronaviruset Covid-19 påverkar hela bilindustrin. Volvo Cars är inget undantag och försäljningen i februari har påverkats av situationen i främst Kina.

Volvo kan räkna in en försäljning av 1 205 bilar, att jämföra med 18 473 sålda bilar under samma period förra året.
Övriga marknader visar ändå på ett plusresultat i februari vilket gör att månaden slutar på ett minus på endast åtta procent. Hittills i år har sålt färre bilar i Europa och Kina, jämfört med årets två första månader förra året, men något fler bilar i USA och övriga världen.
Siffran för januari och februari är 85 494 sålda Volvo-bilar jämfört med 93 863 sålda bilar för samma period förra året.

Volvo skriver i en kommentar till siffrorna att ambitionen är att försäljningen ska ta fart igen och att Volvo ska kunna hämta in tappet. Volvo Cars passerade 700 000 sålda bilar förra året och har ambitionen att närma sig 800 000 sålda bilar det här året.
Bakom siffrorna döljer sig en ökad efterfrågan på den lilla suven XC40 som på flera marknader säljer bättre än syskonen XC60 och XC90. Det är förstås roligt för Volvo att den senaste modellen säljer bra men å andra sidan är det på de större och dyrare bilarna som Volvo Cars tjänar mest pengar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer