Forskare varnar för fantasibatterier

Biltillverkarna skriker efter nya och bättre batterier till elbilar. Flera forskare påstår också att de hittat ny teknik för att trycka i mer energi i varje battericell.

Det pågår en intensiv jakt på kapacitet för att tillverka batterier till elbilar. Och för att hitta nya tekniker för att konstruera­ effektivare batterier. Senast i raden av forskare och företag som påstår sig ha hittat en smart lösning är det schweiziska företaget Innolith. Innolith hävdar att de har skapat ett litium­jonbatteri med en energidensitet på 1 000 Wh/kg, att jämföra med battericellen i ett batteri till Tesla Model 3 som uppges ligga på 250 Wh/kg. Elon Musk har tidigare lovat att han ska kunna pressa den siffran till 330 Wh/kg.

TV-TV: Se oss köra Tesla Model 3 i New York

Stämmer uppgifterna från Innolith skulle det kunna ge elbilar en räckvidd på hundra mil per laddning. Men forskaren, batteriexperten­ och författaren Helena Berg är skeptisk till uppgifterna.

– Det går inte säga någonting om resultaten eller potentialen för batteriet när inte materialval är presenterade och inte heller under vilka testförhållanden som resultatet 1 000 Wh/kg erhållits. Är batteriet testat under realistiska fordonstester? Vilken storlek på cell har testerna gjorts vid? Det frågar sig Helena Berg.

– Många presenterar lovande resultat på små forskningsceller, men när man sedan skalar upp till en cell som är intressant för fordon blir det ofta inte så lysande, säger hon.

Svenska Northvolt vill bygga en stor battericellfabrik i Skellefteå samt en test­anläggning för produktionen i Västerås. Men även Northvolt är skeptiska till uppgifterna från Innolith.

LÄS MER: Intervju med Peter Carlsson, Northvolt

– Det händer mycket inom batteriforskningen just nu, vilket är kul. Utmaningen brukar ligga i att gå från labbnivå till industrialisering och storskalig produktion, säger Northvolts informationschef Jesper Wigardt.

Enligt BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich kommer vi att få se ett tak på en elbils räckvidd på cirka 60 mil. Anledningen är den värmeutveckling som kommer vid snabbladdning av stora batterier. Innolith påstår att de löst problemet med värmeutveckling bland annat genom att använda ickeorganiska material i elektrolyten.

Tillverkningen av celler till elbilsbatterier­ sker i dag till största delen i Asien. Flera asia­tiska tillverkare etablerar nu tillverkning i Europa men även biltillverkare och lokala aktörer vill börja bygga battericeller.

LÄS MER: Europeisk batteriproduktion på väg att ta sig förbi USA:s

I dag kommer mindre än en procent av den totala produktionen av lithium jon-celler från tillverkning i Europa. LG Chem öppnade förra året en battericellfabrik i Polen som ska sälja till Daimler, Porsche, Volvo, Audi, Renault och Jaguar. CATL ska börja bygga battericeller i Tyskland 2022, Samsung SDI har redan öppnat en fabrik i Ungern och SK Innovation öppnar sin fabrik i samma land nästa år. Volkswagen undersöker också möjligheten att bygga en helt egen anläggning för utveckling och tillverkning av battericeller.

Artikeln är tidigare publicerad i Teknikens Värld nummer 11/2019.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer