Första bilderna på BMW:s elbil i4

Om bara ett par år ska BMW ha fem elbilar ute på marknaden, en av dem i4. Nu kan vi visa er de första bilderna på modellen som kan ses som en 3-serie med elektrisk drivlina.

Vår spionfotograf fick span på en transport som stannade till för att lasta av en bil uppe i norra Sverige. Nedför rampen rullade en maskerad BMW som var fasligt lik hur kommande 4-serie Gran Coupé kan tänkas se ut, med andra ord nya 3-serie i mer graciöst utförande. Vad som stack ut, eller rättare sagt inte stack ut, var ljudet – som inte överröstade skogsfåglarnas kvitter. Bilen var nämligen tyst och på sidorna stod det dessutom ”Electric Test Vehicle”. Det var alltså en elbil som vår fotograf fick syn på och lyckades plåta.

Vi kan därmed slå fast att det inte är nya 4-serie Gran Coupé det rör sig om, i stället är det elbilen i4 som BMW:s vd har sagt ska lanseras under 2021. Och visst, efter att ha studerat bilderna här, påminner formerna om hur konceptbilen BMW i Vision Dynamics såg när den visades på Frankfurtsalongen 2017. Dock med de konceptunika detaljerna nedtonade eller till och med bortplockade.

BMW i4 2022

Foto: CarPix

BMW i4 kommer att se mer konventionell ut än de i-modeller som finns i dag, det vill säga i3 och i8. Men räkna med att fronten kommer att ha en unik design eftersom en elbil inte behöver ha någon grill, men märkets kännetecken – njurarna – kommer att bestå på något vis.
När vi zoomar in på bilderna noterar vi ännu en unik detalj, nämligen dörrhandtagen. De är maskerade för att se ut som vanliga dörrhandtag som på exempelvis 3-serie men vi ser att handtagen är släta för att inte utgöra något större luftmotstånd. Förmodligen räcker det att man för in fingrarna i håligheten för att dörren ska öppnas. Det ser i alla fall inte ut som handtag som fälls ut likt den lösning Tesla och Jaguar har på sina elbilar, och som även konceptbilen hade (se bild nedan).

BMW i Vision Dynamics

Konceptbilen i Vision Dynamics från hösten 2017.

i4 baseras på BMW:s plattform CLAR som redan används till merparten av märkets modeller. 3-serie (och kommande 4-serie), 5-serie, 6-serie, 7-serie, 8-serie, X3, X4, X5 (och kommande X6), X7 samt Z4 för att vara exakt. Plattformen är med andra ord anpassad för att kunna ta emot vilken typ av drivlina som helst – bensin- och dieseldriven, laddhybrid och elektrisk.

Några tekniska specifikationer är inte kända men vid en BMW-presentation i fjol nämndes toppfart på över 200 km/h, 0-100 km/h på fyra sekunder jämnt och en räckvidd på 60 mil. Om sistnämnda stämmer knäcker i4 det mesta som finns i dag. Men konkurrenterna filar också på sin batteri- och drivlineteknik så 60 mil om två till två och ett halvt år är kanske inte mycket att höja på ögonbrynen för.

BMW i4 2022

Foto: CarPix

Som ovan nämnt har BMW själva sagt att lanseringen av i4 ska ske under 2021. Om avtäckningen blir i samband med bilsalongen i Genève under våren det året eller om det blir på höstens bilsalong i Frankfurt återstår att se. BMW föredrar nog sistnämnda då det är hemmaplan, men sett ur ett annat perspektiv är det sämre, det är nämligen sent på året, inte långt till år 2022.

Visa kommentarer