Första bilderna på nya Audi RS6 Avant!

Nu har den klivit ur sitt ide och gett sig ut på Nürburgring – nya Audi RS6 Avant. Det är första gången Ingolstadts nya prestandakombi ger sig till känna.

Vi vet en som börjar darra på manschetten bara av att läsa rubriken till denna artikel. Anledningen till det är att den i dagsläget är snabbaste kombin runt Nürburgrings nordslinga. Vi talar om Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi som med sina 612 hästkrafter och fyrhjulsdrift nådde finfina tiden 7 minuter, 45 sekunder och 19 hundradelar hösten 2017.

Det är första gången vi ser nya Audi RS6 Avant på bild, tidigare har det enbart handlat om mulor, det vill säga bilar som inte har velat visa upp de riktiga formerna. Att det nu rör sig om en prototyp är tydligt, trots maskeringen. Det tydligaste kännetecknet som avslöjar modellen är som vanligt ändrören – grova och ovala. Ingen kan ta miste på vad de symboliserar. Nästa grej som fångar uppmärksamheten lite extra är fronten som är försedd med stora luftintag täckta med bikakemönstrat galler, ett mönster som går igenom på grillen.
När vi studerar fronten slås vi av en mycket märklig grej – strålkastarna. Dessa är inte nya A6:s strålkastare, de ser helt annorlunda ut. Audi har nämligen monterat A7 Sportbacks strålkastare på nya RS6. Ett udda tilltag, men kanske ett bevis på att Audi tydligt vill åtskilja RS6 från vanliga A6, helt enkelt göra den mer unik.

Audi RS6 Avant 2020

Foto: CarPix

Visst är det en A6 Avant med biffiga hjul… och A7-strålkastare! RS6 Avant helt enkelt, kanske den tänker lägga vantarna på titeln ”snabbaste kombin runt Nürburgring?”.

Maskeringen försöker dölja de breddade skärmarna, men vi ser dem. Dessa krävs för den bredare spårvidden och de stora hjulen med tunna lakritsremmar till däck. Bakom fälgarna ser vi rejäla, hålborrade skivor av kolfiberkeramisk typ.

Vilken kraftstation som är placerad under huven återstår att se, men någon form av dubbelturbobestyckad V8 handlar det om. Tidigare rykten ville få det till att nya RS6 Avant, som även ryktas att komma i sedanutförande (ett rykte som uppstår vid varje generationsväxling), ska leverera 605 hästkrafter och 800 newtonmeter, det vill säga samma effektsiffra som dagens RS6 Avant Performance men med 50 newtonmeter extra . Senare spekulationer har luftat siffran 650 hästkrafter och eventuellt två modellversioner med olika effektuttag. Det finns till och med lösa uppgifter som säger att Audi funderar på att ge nya RS6 Avant (och RS7 Sportback) elektrisk assistans av någon sort och att effekten i så fall kan närma sig 700 hästkrafter. Men att den skulle rå på RS6 Nogaro Edition med 705 hästkrafter, det tror vi inte.

Audi RS6 Avant 2020

Foto: CarPix

Världens förmodligen mest berömda ändrör – RS-piporna. Genom maskeringen ser vi formerna av en diffusor.

Om det blir elektrisk assistans är det lätt att dra paralleller till Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid som har 680 hästkrafter och 850 newtonmeter. Ett riktigt monster till laddhybrid.
Oavsett effektnivå kan vi med lätthet påstå att hästkraftskriget inte är över på långa vägar, trots att Mercedes-AMG hävdade det för tio år sedan.

Det är nästan ett halvår kvar innan det är dags för årets bilsalong i Frankfurt. Med andra ord finns det gott om tid för Audi att testa och fintrimma nya RS6 Avant för att kunna presentera det slutliga resultatet på salongen som ligger drygt tre timmars bilkörning nordväst om Ingolstadt – Audis huvudkvarter. Om Audi tänker likadant som vi gör får tiden utvisa.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer