Första bilderna på Peugeots lufthybrid 2008 Hybrid Air och lättviktshybrid 208 Hybrid FE

I dag släpptes de första bilderna på Peugeots lufthybrid 2008 Hybrid Air, och lättviktskonceptet 208 Hybrid FE.

På bilsalongen i Genève kommer Peugeot att presentera konceptbilen 2008 Hybrid Air. En fullhybrid med trecylindrig förbränningsmotor, automatlåda med planetkoppling och hydraulmotor driven av komprimerad luft.

I två tankar varav en placerad längs med avgassystemet och den andra vid bakaxeln lagras luften till hydrauldriften. Lufttankarna laddas under inbromsning eller genom att gaspedalen släpps upp. Hydraulmotorn kommer att assistera eller helt ta över från förbränningsmotorn för att hålla förbrukningen så låg som möjligt.

Lufthybridsystemet påverkar inte utrymmen i vare sig kupén eller bagageutrymmet till skillnad mot en laddhybrid som kräver stora och tunga batterier.

Peugeot kommer även att presentera 208 Hybrid FE, ett lättviktskoncept med trecylindrig 1,0-litersmotor på 68 hästkrafter, robotiserad manuell växellåda med integrerad elmotor samt batteri.

Med sänkt luftmotstånd, och lägre vikt tack vare användning av kompositmaterial (till och med i hjulupphängningen), åstadkommer de en bil med utsläpp på 49 gram koldioxid per kilometer, och 0-100 km/h på åtta sekunder.

Citroën har också alldeles nyligen visat upp en lufthybrid baserad på C3. Läs mer om den här.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer