Förvirrande många parkeringsappar i Sverige

Konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter kräver tydligare information om P-appar.

Fler och fler kommuner vill ha parkeringsappar på sina respektive parkeringar, men ungefär var tredje kommun är inte villig att betala de extra avgifter som app-företagen tar ut för sina tjänster.
I de fall där kommunerna inte vill betala för tjänsten tar app-företagen ut extra avgifter av konsumenterna för att få täckning för sina kostnader.
Men vilka extra kostnader det innebär syns sällan på skyltningen på parkeringsplatserna, utan det märks först när konsumenten laddar hem appen och ska sätta igång själva parkeringen.

Än mer problematiskt kan det bli när det finns olika appar att välja mellan på en och samma parkering, speciellt när kostnaden mellan apparna kan skilja sig åt.
Det kan i vissa fall vara flera kronor dyrare per timme beroende på vilken app du väljer, och det är oftast inget som syns klart och tydligt på skyltarna.

Den oberoende konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter har reagerat på detta och tycker att det behövs en tydligare skyltning så att konsumenterna får reda på den totala kostnaden redan innan man har laddat ner appen och startat parkeringen.
Maria Wiezell, expert inom konsumenträtt hos Sveriges Konsumenter, tycker att konsumenten ska kunna förvänta sig enklare och tydligare information både på själva skyltarna och även i appen. Som det är nu kan det ibland vara väldigt krångligt att få reda på alla olika extra avgifter som kan tillkomma beroende på vilken app som används.

Skatt parkering

Foto: Patrik Lindgren

Några av de extra avgifterna kan till exempel vara kostnad för pappersfaktura, några tar ut avgift för faktura via sms eller mail. Vissa företag tar ut olika avgifter som läggs ovanpå själva parkeringsavgiften.

Samtidigt drar Sveriges kommuner in stora pengar på just parkeringsavgifter. Under 2018 var intäkterna minst 2,4 miljarder kronor vilket är en ökning med 50 procent jämfört med 2014.
Hos Kronofogden har antalet ärenden som gäller obetalda fakturor från de sju företag som står bakom de största och mest använda parkeringsapparna ökat kraftigt. 2016 var antalet ärenden 7 732 och under 2018 hade det ökat till 16 530 ärenden. Nu skriver vi november månad och antalet ärenden ser ut att bli än fler 2019. Det kan röra sig om än fler ärenden då vissa av företagen använder sig av externa kreditföretag för att driva in fakturorna.

Parkeringsbot p-bot parkeringsböter

Foto: Mattias Rabe

Företaget som har fått mest kritik är Inteleon, de ligger bakom appen SMS park som numera är uppköpt av Easypark.

Sveriges Radio genomförde en enkätundersökning med alla Sveriges kommuner och regioner under perioden 3 oktober och 20 november. Enkätundersökningen bestod av fem frågor där de frågade kommunerna bland annat om vilka lösningar de har gällande parkeringsappar. Enkäten visar att det kan finnas så många som sjutton olika appar att välja mellan, bara i Kalmar län finns det sex olika appar att välja mellan.
I Stockholms stad har intäkterna ökat med 74 procent sedan 2014 och under 2018 fick de in 804 miljoner kronor. Även om många användare tycker att det är smidigt att använda sig av parkeringsapparna har det framkommit kritik och antalet anmälningar har stigit kraftigt gentemot företagen bakom parkeringsapparna.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer