Från frihetsredskap till statuspryl till… vadå?

Det är inte bara den tekniska utvecklingen som så att säga rör på sig i bilvärlden. Den filosofiska betydelsen av bilen och bilens position i samhället har genomgått en stor förändring bara under min livstid, och gör det fortfarande.

All ny teknik, även i vårt tidevarv, är för dyr i början, i alla fall för oss vanliga människor. Det är liksom ingen slump att det var grevar och baroner som körde i kapp och ihjäl sig med bilar under bilhistoriens begynnelse – medan arbetarna knappt hade råd att cykla till fabrikerna där bilarna byggdes. Men så kom Henry Fords löpande band och sakta men säkert blev bilen var mans (nåja) transportmedel. I västvärldens efterkrigstid blev bilen symbolen för frihet, att kunna resa vart man ville, när man ville och att kunna stanna när man ville och var man ville var inte bara the American dream utan också något att sträva efter i Sverige.

QUIZ: Svara på våra lätta bilfrågor och du får Teknikens Värld Premium gratis

Krönikör

Marcus Engström

Marcus Engström, chefredaktör.

För mig som är uppväxt utan tunnelbana och där bussarna inte riktigt gick dit man ville var egen bil ett mål som jag började sikta mot i sjuårsåldern. Några år senare förstod jag också skillnaden mellan ”vanlig bil” och den Saab 900 Turbo som min kompis egenföretagande pappa skjutsade oss i 220 km/h in till bion i Sundsvall med. Min första helt underbara upplevelse av statuspryl var alltså i en Saab, eftersom Timrås då enda Porsche ägdes av en familj vars barn jag inte kände…

LÄS MER: Så bra är elbilen Polestar 2

Under 1980-, 1990 och 2000-talen skenade bilens värde som statussymbol, bilarna blev snabbare, bättre, snyggare och dyrare. Men så kröp två saker in i våra medvetanden, dels miljötänket och dels plattformstillverkningen av bilar.
Plötsligt blev stora delar av befolkningen medvetna om att det inte är så bra med bilar som drar stora mängder bränsle, och marginellt senare blev vi medvetna om att det sitter ungefär samma tekniska grejor under karossen på en Skoda som på en Audi. Skiftet från att ses som framgångsrik till att betraktas som lite lätt slösaktig eller direkt obegåvad om du lägger för mycket pengar på din bil pågår fortfarande – samtidigt som statliga subventioner och straffbeskattningar gör sitt bästa för att få oss att välja miljövänligare bilar. Förnuft tar över från fåfänga. Men frihetskänslan i bilen är på väg tillbaka! Nu när coronapandemin ändrar våra resebeteenden så väcks den igen, det kommer helt enkelt att dröja innan folk flyger på semestern igen. Den familj som gått all-in för förnuft och miljötänk får skatta sig lyckliga för Tegnells regelbok där bilresor max får vara två timmar långa, för längre än så vill man oftast inte åka i de förnuftigaste farkosterna…

NOSTALGI: Vi kör Saab 900 från 1979


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer