Världens längsta tripp med elbil har avslutats. Kinesiska Aiways har under juli, augusti och september avverkat mer än 1 500 mil på deras resa från norra Kina till bilsalongen i Frankfurt.

Det kan vara förknippat med en del problem att färdas långt med elbil. Kör du utanför det större vägnätet finns det en viss risk för att man blir stående, men det går onekligen att komma fram om man verkligen vill. Det har den kinesiska elbilstillverkaren Aiways bevisat i och med deras minst sagt enorma resa från Kina till Tyskland.

Aiways U5 elbil från Kina till Tyskland

För snart två månader sedan påbörjades resan i Kina.

Den 17 juli påbörjades trippen om 1 502,2 mil från Xi’an i Shaanxi-provinsen i centrala Kina. Efter att ha kört ut ur Kina med de två elektriska suvarna av modell U5, som vi skrev om tidigare i år, passerades följande länder; Kazakstan, Ryssland, Finland, Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike och Schweiz. Och som du kanske vet är det inte samma standard på varken vägnät eller elnät i länderna som räknades upp. Genom södra Uralbergen och kinesiska delen av Gobiöknen, över den kazakstanska stäppen, du hör ju själv vilken utmaning resan måste ha varit.

Aiways U5 elbil från Kina till Tyskland

Av alla ställen som Aiways passerade på den imponerande 1 500 mil långa resan så valde de att fotografera bilen utanför centralstationen i Gävle.

Aiways-teamet som var med på den 53 dagar långa resan övervakade ständigt de båda rekordbilarna och fick i hög utsträckning förlita sig på laddning över nätterna via elnät med låg spänning. Det var inte tal om någon snabbladdning, inga Ionity- eller Supercharger-laddare helt enkelt.

Aiways U5 elbil från Kina till Tyskland

Inte den vanliga semestersträckan.

Den 7 september, det vill säga i lördags, kom bilarna fram till målet – Frankfurt och bilsalongen som äger rum där. Guinness Rekordbok var på plats och gav äventyret titeln ”Världens längsta resa med elbilsprototyp”.

Aiways U5 elbil från Kina till Tyskland

Väl framme i Frankfurt, efter att ha passerat tolv länder, blev det ett officiell världsrekord.

Aiways U5 visades alltså upp tidigare i år och har nyligen godkänts för Europa där den ska börja säljas i april 2020. Den har ett 65 kWh stort batteripack (tidigare 63) som ska räcka till 46 mils körning enligt NEDC-körcykeln. Framdrivningen står framhjulen för, då de får sin kraft från en 190 hästkrafter stark elmotor.

En annan elbilsresa som gjordes inför Frankfurtsalongen var den med nya Mini SE. Den körde från München till Frankfurt, en sträcka på 40 mil. Inte riktigt av samma dignitet som Aiways elbilsrutt.

Visa kommentarer