Från koncept till bil: Audi A2

Audi A2 var en bantad typ med tung prislapp. Här är historien från ritbordet till nedläggningen.

I

bland blir det lite tokigt när vi siar om framtiden. Som att Mercedes A-klass skulle skriva in sig i historieböckerna bredvid Mini från 1959. Nog för att den adderade takhöjd till småbilssegmentet men vi minns den mest för att den klotade i vårt älgtest hösten 1997. I nummer 18/2000 ställde vi A-klass mot Audi A2, en bil som går till historien på flera sätt men knappast som den storsäljare som Audi hoppats på.

Audi Al2 Concept 1997

Konceptet visades upp på bilsalongen i Frankfurt.

A2 började sitt liv som konceptet Al2. Med orden ”framtiden är inte utstakad ännu – den blir vad vi gör den till” täcktes bilen av under salongen i Frankfurt 1997. Framtidstugget till trots var detta ett rambygge men i lätt­metallens namn. Audi hade sedan tidigare byggt lyxiga A8 i aluminium men nu var det dags för en bil för den stora massan.

Formen gick emot rådande retrotrend och liknade ingenting som Audi gjort tidigare, även om en del designelement kändes igen från coupén TT. Än tokigare blev det under Tokyosalongen senare under året då en tvåsitsig pickup-cabriolet version av Al2 visades upp.

Audi Al2 Open End 1997

Konceptet Open End nådde aldrig produktion.

Det tog Audi mindre än två år att vidareutveckla konceptet till en produktionsklar bil. Som brukligt togs ett par steg tillbaka. Tydligast var att A2, som namnet blev, fick en mer ”normal” front vars huv dock skruvades igen och försågs med en servicelucka bakom grillen. Invändigt byttes den avskalade inredningen i turkosfrostig och beige plast ut mot en sedvanlig strikt tysk i dyster svart plast.

Audi A2

Audi A2 tillverkades 1999-2005.

A2 var en liten men dyr bil. Det testade exemplaret i Teknikens Värld kostade mer än en Volkswagen Golf och kryssade du för allt som fanns i tillbehörslistan steg priset med 81 100 kronor. Såväl fyrcylindriga bensinmotorer som trepipiga dieslar fanns som kraftkälla. Mest känd blev A2 i utförandet 3L som vid premiären hade världens lägsta luftmotstånd och en angiven snittförbrukning på 0,3 liter milen – därav namnet. Till skillnad från vanliga A2 fanns inga tillbehör som kunde göra bilen tyngre. Audi A2 3L hade en systermodell i Volkswagen Lupo 3L.

2005 lades A2 ned men 2011 presenterade Audi en nytt koncept med samma namn.

Historik

1997 Al2 debuterar i Frankfurt.
1997 Al2 Open End visas upp i Tokyo.
1999 Produktionen av A2 kommer igång.
2003 Audi A2 får en ”räfflad” grill.
2005 Den sista av totalt 176 377 A2 tillverkas.

Visa kommentarer
NUVARANDE Från koncept till bil: Audi A2
NÄSTA Provkörning av Audi e-tron 55 quattro