Från koncept till bil: Mercedes SLK

En liten stjärna. Mercedes SLK var både historiebärare och trendsättare.

M

azda MX-5 rörde om i grytan 1989 och snart skulle fler märken erbjuda versioner på den bortglömda biltypen roadster. För Mercedes passade det som handsken. SL-serien hade debuterat under femtiotalet och nu var det hög tid för en instegsroadster.

Under ledning av Bruno Sacco togs flera förslag fram men 1993 valdes det som kom att bli SLK med internkod R170. Även om det rörde sig om en modern form så fanns det kopplingar till historien. Bilen kom att ha fyrcylindrig motor och mäta 240 cm mellan hjulaxlarna, precis som hos 190 SL – instegsmodellen till klassiska 300 SL åren 1955-1963.

Mercedes SLK koncept till bil

Foto: Daimler AG

1991 började arbetet med SLK – sportlich (sportig), leicht (lätt) och kurz (kompakt).

Formmässigt kopplade konceptet SLK I, som visades upp under salongen i Turin våren 1994 (se öppningsbild), bara historiskt via de två ”pucklarna” bakom sittbrunnen. De påminde om de på racerbilen 300 SLR från 1955. Redan till hösten och salongen i Paris kom en andra version av konceptet: SLK II. Då var pucklarna borta och ersatta av det som kom att bli modellen SLK:s signum och bilda skola: ett automatiskt hopfällbart plåttak.

Idén var inte ny men liksom biltypen roadster bortglömd och mest ihågkommen från femtiotalsjänkare och ett par Peugeotmodeller före det. Det uppdaterade konceptet var även mindre spartanskt än det tidigare som delvis var ”plåtren” inuti.

Mercedes-Benz SLK Concept II

Foto: Daimler AG

Andra konceptet utan bulor och med fällbart tak visades under Parissalongen 1994.

Två år senare kom SLK i produktion, men först efter en del justeringar. Strålkastarna rundades till, grillen krymptes och bak­lamporna fick en pyramidform som snart även dök upp hos C- och S-klass. Invändigt försvann lekfullheten och ersattes av tyskt förnuft.

LÄS MER: Från koncept till bil

SLK:s utmanades främst av BMW Z3 och Porsche Boxster där den sistnämnda blev SLK:s testmotståndare i Teknikens Värld nummer 1/1997 – första gången märkena möttes i ett test. Det var bestämt nya tider då de båda slogs om samma kunder. SLK vann eftersom man fick ”mer bil för pengarna”. Första, och förmodligen enda, gången en Mercedes fått det omdömet i tidningen.

Mercedes SLK och 190 SL

Foto: Daimler AG

Produktionsbilen och ”förlagan” 190 SL , båda med samma axelavstånd

Modellbeteckningen SLK gick i graven 2016, tjugo år efter dess debut. Namnet skiftade till SLC för att påminna om kopplingen till C-klass.

Historik

1991 Mercedes börjar skissa på SLK.
1994 Koncept visas upp på salongerna i Turin och Paris.
1996 SLK kommer i produktion.
2003 SLK blir donator till Chrysler Crossfire.
2004 En ny SLK, med interkod R171, debuterar.
2016 Modellbeteckningen SLK ersätts med SLC.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer