Tillbaka till rötterna. Framtidsvisionen blev en sportbil av högst klassiskt snitt.

T

oyota upplevs inte direkt som den gasglades märke trots att man har tävlat i såväl F1, Nascar och Indycar så väl som i rally och i olika sportvagnsserier. Förmodligen var det därför man 2007 skapade konceptet FT-HS (bilden ovan), en bil som kopplade samman Toyotas fartiga historia med märkets ledande roll som hybridtillverkare.

FT-HS Concept

Läderlappen val. Konceptet FT-HS invändigt.

”Future Toyota Hybrid Sport” var bakhjulsdriven, hade en V6-motor på 3,5 liter och gav totalt 400 hästkrafter. Den moderne sportbilsåkaren är ansvarsfull och bryr sig om både miljö och säkerhet, hävdade Toyotas kalifornienbaserade designavdelning som skapat konceptet.

Någon produktion var det inte tal om även om Toyota suktade efter att bygga en prisvärd sportbil, lite i samma anda som deras Supramodeller från 1980-talet. Projektet tog en ny riktning året efter när Toyota köpte in sig i Fuji Heavy Industries, ägare till bland annat Subaru. Trots att de hade ett sportigt rykte, tack vare rallyjärnet Impreza, valde Subaru att passa på Toyotas nya projekt då den ”bara” var bakhjulsdriven. Fyrhjulsdrift och boxermotorer är ju Subarus signum. Men när man ett halvår senare fick köra en prototyp ändrade man sig.

Toyota FT-86 Concept

FT-86, ett av all koncept längs vägen till produktion.

Under Tokyosalongen 2009 visades konceptet FT-86 upp där Toyotas Europadivision finslipat det tidigare konceptet. Yxighet och onödiga veck hade filats bort och inredningen passade nu andra än Batman. Under skalet hade Subaru bidragit med bland annat boxermotor och växellåda men fastän bilen verkade produktionsklar dröjde det över två år och sex (!) ytterligare koncept/showbilar innan så skedde.

LÄS MER: Från koncept till bil

När både Toyota GT 86, som namnet blev, och dess Subarutvilling BRZ kördes i Teknikens Världs Bankalas 2012 hamnade de på plats sex och tio. Toyotan klarade med sin mjukare fjädring bättre av att få ner de i sammanhanget ynka 200 hästarna i backen och tampades i finalen mot bilar som McLaren MP4-12C och Mercedes SLS AMG Roadster.

Subaru BRZ

Foto: Glenn Lindberg

Här ses Subaru BRZ, tvillingbilen till Toyota GT 86.

Namnet då? GT hänvisar till Toyotas legendariska 60-talsmodell 2000GT och 86 till interkoden AE86 – en Corolla från 1980-talet som gillas av driftare. Det där med miljö och samvete verkade inte vara så viktigt längre.

Historik

2007 Konceptet FT-HS visas i Detroit.
2008 Toyota köper in sig i Subaru.
2009 Konceptet FT-86 visas i Tokyo.
2010 Ett till koncept: Toyota FT-86 G Sports Concept.
2011 Ytterligare fem koncept visas upp. Produktionen startar.

Visa kommentarer