Volkswagen hakar på tåget när det gäller utvecklingen av en mer klimatneutral diesel. R33 BlueDiesel ska minska koldioxidutsläppen med 20 procent och det tack vare användning av gammal frityrolja.

Volkswagen har tagit fram en diesel som ska vara skonsammare mot miljön. Bränslet, som de kallar R33 BlueDiesel, består till en tredjedel av förnybara tillsatser bland annat frityrolja från restauranger.
R33 var ursprungligen ett forskningsprojekt som strävade efter att nå högre andelar av förnybart bränsle i den redan existerande fordonsflottan. I projektet medverkade bland annat Volkswagen, Audi, Daimler, Neste, Coburg-universitetet och UFOP (tysk branschorganisation för raps/RME-producenter).
Tack vare att bränslet uppfyller standarden EN 590 behöver bilarna inte modifieras eller konverteras för att tankas med R33.
– Vi förbereder för en ökad efterfrågan på flytande bränsle från restmaterial. Jag hoppas att även publika mackar kommer erbjuda R33 som Green Premium så snart som möjligt, säger den ansvarige projektledaren, professor Thomas Garbe, i ett pressmeddelande.

Den använda restaurangoljan hämtas in för att filtreras och renas. När detta är gjort processas den till en paraffinmix som sedan blandas med vanlig diesel.
R33 BlueDiesel består av 33 procent förnybart (26 procent förnybar diesel och 7 procent RME), därav namnet.
Shell är de som kommer att levererar bränslet till kunderna i först och främst Wolfsburg, men fler introduktionsorter i Tyskland står på tur. Biodieselproducenterna Tecosol och Neste har varit med i produktions- samt standardiseringsarbetet av R33.

LÄS OCKSÅ: HVO100 – räddaren i dieselnöden

Volkswagen tankar R33 BlueDiesel

Foto: Volkswagen

Bensinmackar runt Wolfsburg har börjat erbjuda R33 till konsumenter. R33 BlueDiesel är dock inget revolutionerande bränsle, men nyheten är att det ­klarar DIN EN 590.

Detta är dock inte någon ny uppfinning utan olja från till exempel McDonalds-restauranger har sedan en lång tid tillbaka används som tillsats i drivmedel till transportbilar. Det som är unikt med Volkswagens variant är att det är det första drivmedlet med frityrolja som kan användas som standardbränsle och som uppfyller kraven för standarden EN 590.
Volkswagen Sverige vet i dagsläget inte när eller om bränslet kommer bli aktuellt för den svenska marknaden.

Att helt eller delvis förnybar diesel ligger i tiden visar även finska Nestes satsningar. Företaget lanserar nu sitt förnybara drivmedel Neste MY Förnybar Diesel som är tillverkat av 100 procent förnybara råvaror som kan bestå av olika fetter och vegetabiliska oljor, exempelvis animaliskt fett och fiskfett från kött- och fiskindustrin, matolja­ och matlagningsfett från matindustrin och restauranger samt restprodukter från matoljeproduktion.
– Vi och andra företag som producerar förnybara drivmedel behöver tydliga policys och förutsägbara prognoser om vi ska säkra nya investeringar och öka produktionen, vilket krävs om vi ska minska utsläppen inom transportsektorn väsentligt och nå klimatmålen. Utmaningen med denna typ av bränsle är dock att den inte automatiskt har motorproducentens godkännande då den inte följer EN 590, vilket gjort att användningen i personbilar dröjt, säger Nestes vd Carl Nyberg.

LÄS OCKSÅ: Mer HVO-diesel till Sverige

De 2,7 miljoner ton HVO-diesel som Neste producerade i fjol minskade utsläppen av koldioxid med 8,3 miljoner ton jämfört med om fossil diesel hade använts. Siffran sägs motsvara tre miljoner fossila bilars utsläpp under ett år eller ett totalt bilfritt Stockholm under åtta år.
Neste beskriver sin förnybara diesel som ett bränsle som har samma kemiska egenskaper som fossil diesel och därför kan, helt eller delvis, ersätta vanlig diesel. I dag är det framför allt transportindustrin och exempelvis taxibolag som använder HVO-dieseln i sina fordon, men Neste menar att deras bränsle fungerar lika bra i vanliga dieselbilar utan att de behöver modifieras.

LÄS OCKSÅ: Ny tysk teknik ska rädda bensin- och dieselbilarna

Visa kommentarer
NUVARANDE Frityrdiesel ska minska utsläppen
NÄSTA Peugeot på gång med småsuven 1008