Två högaktuella suvar har nu granskats av Euro NCAP. Både Citroën C5 Aircross och Range Rover Evoque fick fem stjärnor av fem möjliga.

I Februari kammade stor-suvarna Honda CR-V, Mercedes G-klass och Seat Tarraco hem fem stjärnor hos Euro NCAP, nu följer de mindre suvarna Citroën C5 Aircross och Range Rover Evoque samma mönster. Engelsmannen lyckades bättre när man granskar testerna grundligare.

För Range Rover Evoque blev poängen 94 för skydd av vuxna, 87 för skydd av barn, 72 för oskyddade trafikanter och 73 för förarstödsystem. Maxpoängen är 100. Citroën C5 Aircross var starkare på den sista punkten med 82 poäng tack vare bättre hastighetsstöd och körfältshjälp men bedömdes ha sämre autobroms och krockvarnare.

Övriga poäng för Citroën C5 Aircross blev 89 för skydd av vuxna, 86 för skydd av barn och 67 för oskyddade trafikanter. Bilen testades även utan säkerhetspaket och fick då fyra stjärnor. I Sverige kommer bilen med en rad säkerhetsdetaljer som standard.

Testbilarna testades med dieselmotorer men poängen gäller även för övriga motorer i utbudet.

Euro NCAP välkomnar att många säkerhetsdetaljer blir obligatoriska från 2022 men noterar även att många biltillverkare redan har kommit långt fram inom området – framför allt när det kommer till autobroms, krockvarnare och filassistansfunktioner.

Blev du intresserad av Citroën-modellen kan du läsa vår provkörning i sin helhet här. Nya Range Rover Evoque kör vi i Teknikens Värld nummer 9/2019.

Visa kommentarer