Alltid många körsugna och lika många härliga bilar av alla de sorter på Teknikens Världs trackday. Foto: Teknikens Värld

Full sula på höstens trackday!

En kall söndag blev det dags igen: Teknikens Världs trackday på Mantorp Park lockade körsugna läsare med en stor blandning av bilar. Succé igen!

Isande vindar drog in över Östgötaslätten när klockan slog åtta och de första deltagarna började trilla in. Tidig ankomst vittnar om en iver att låta bilarna stäcka ut sig på Mantorp Parks långa rakor och spänna sig i dess knixiga kurvor. När deltagarna radat upp sig i depåområdet och indelats i två grupper, röd och grön beroende på bilarnas och förarnas prestanda, tog alltid lika entusiastiske Linus Pröjtz till orda och berättade om bansäkerhet, spårval och annat värt att tänka på inför dagen. Otåliga höll deltagarna ut till den sista uppmaningen innan de dök in i bilarna.
– Ha kul!

På plats fanns också representanter från Michelin och Öhlins där deltagarna kunde passa på att lära sig mer om hur man optimerar sin bil för bankörning. Att byta ut bilens standardmonterade stötdämpare till kraftigare, och kanske till och med justerbara, doningar kan göra mycket för körupplevelsen och skala bort många sekunder på varvtiden. Har man inte rätt däck är det dock ingen idé, och har man inte rätt lufttryck i däcken är det på tiden att få ordning på det. Michelin assisterade även deltagarna med att kontrollera däcktryck under dagens gång för att ge optimala förutsättningar för bättre väghållning och tider på banan.

Linus Pröjtz berättar om säkerheten på banan och tipsar om bra spårval... samt mycket annat. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Röd grupp som dominerades av Porsche, Porsche, Porsche och Porsche i de blandade versionerna GT3, Carrera, GT4, Cayman, Boxster och Turbo gav sig i väg först. Ledda av allas vår Ruben Börjesson och rallyesset Kalle Grundel i helt nya Audi RS3 Sportback respektive elbilen Audi RS e-tron GT som visade både bansträckning och idealspår i makligt tempo under de första två varven. Säkerheten på trackdays är viktig och för att se till att alla, även de som inte har kört på Mantorp eller bana överhuvudtaget tidigare, är det både viktigt och lärorikt att få känna på banan innan det gäller. När rykande färska RS3 och RS e-tron GT vek in i depåområdet fälldes pedaler ner, avgasspjäll öppnades och smilband drogs upp när klungan dånade ner för start/målrakan och vidare mot den svåra Parisen, kurva 2.

På plats fanns även Audi som demonstrerade nya RS3, RS6 samt elbilarna RS e-tron GT och Q4 e-tron. Klicka på bilden för mer information om nämnda Audi-modeller. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Två bilar stack ut lite extra i den röda gruppen. Två 1970-talare i from av racebyggda BMW 3,5 CSL som bjöd på dagens retrovibbar. Bland de snabbaste hörde en silverfärgad 911 GT3 men inte långt därefter en Audi R8 V10 Spyder.
Bakom ratten satt Hand Lundbäck från Norrköping som trodde sig höra till de äldsta på plats under dagen med 76 år.
– Det är ju kul för en gammal gubbe att få komma ut på sånt här. Jag tar det rätt lugnt i kurvorna men på rakorna ligger jag alla fall på. Huvudsaken är ju att ha kul, och det har jag, säger Hans Lundbäck när vi möter honom i depån efter första körpasset. Hans definition av ”lugnt i kurvorna” ifrågasätts senare under dagen när den vita R8 syns med breda fyrhjulsställ på banan.

Som gammal landslagsman i hästhopp har Hans Lundbäck svårt att tygla tävlingsnerverna. Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld

Med den gröna gruppen snurrandes på banan av en blandad kompott med bilar som Mazda MX-5, Saab 9-5, Tesla Model 3 och Mini Clubman snackades det glatt i depån. Spårval, greppnivå och slitmönster på däcken var några av ämnena samtidigt som däcktryck kontrollerades och kaffe höll förarna varma till nästa pass.
Patrik Öberg i den gröna gruppen klev ur sin Porsche 911 Carrera med ett brett leende. Han har nyligen tagit steget från Mazda MX-5 till 911 och har just kört sina första varv någonsin på bana.
– Jag har fullt upp att hitta runt banan men jag känner mig redan tryggare efter några varv. Nästa gång kommer jag tillbaka med min körglada bättre hälft, säger Partik Öberg. Vi tycker oss ana en viss nervositet över vem som då kommer sätta den snabbaste varvtiden i familjen.

Patrik Öberg har under dagen hunnit bekanta sig med sin första racingbana. Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld

Efter lunch sprack vädret upp och en värmande höstsol tittade fram när en ny grupp deltagare och bilar intog depåområdet, och här samsades diverse Porschar med Mustanger, familjekombis och golfklassare. Störst och tyngst under dagen var troligen en Volkswagen Touareg R laddhybrid, men 462 hästar satte fart på 2,6-tonskolossen och föraren såg riktigt nöjd ut.
Dagens mest säregna ljud kom från en Mazda RX-8 tillhörande Mathias Syrén från Skövde. Med en egenhändigt helrenoverad motor lade han sina första varv på bana bakom sig ackompanjerad av den lilla wankelmotorns ettriga varvande och eldflåsande avgasutblås.

Motorn i Mathias Syréns RX-8 väger bara 100 kg, men dricker en liter olja per 160 mil. Foto: Robin Törnros / Teknikens Värld

Blandningen av bilar och människor på höstens trackday var bred men intresset för bilar och att få köra dem fullt ut har de alla gemensamt. Vår trackday söndagen 10 oktober lades till arkivet med alla bilar och deltagare, liksom samtliga tidigare gånger, hela och rena. Till våren 2022 kör vi trackday igen, vi ses då!

Och så bilderna från höstens trackday...

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!