En ny studie visar att personbilar med fyrhjulsdrift är inblandade i mellan 20 och 30 procent fler olyckor på is och/eller snö än bilar med tvåhjulsdrift.

Ungefär 30 procent av alla nya bilar som säljs i Sverige är fyrhjulsdrivna. Tidigare forskning på försäkringsbolaget Folksam visade att fyrhjulsdrivna bilar hade samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna bilar, oavsett väglag. Men en ny studie, också från Folksam, visar nu att fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i polisrapporterade singel- och mötesolyckor på is eller snö mellan 15 och 41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift, medan olycksrisken är den samma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag.

– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi som är trafikforskare på Folksam.

Studien visar också att fyrhjulsdrivna bilar krockar med upp till 10 procent högre hastighet vid vinterväglag, medan skillnaden vid torrt eller vått underlag är mycket liten.

– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven. Har du inte särskilda framkomlighetsbehov bör du inte köpa en fyrhjulsdriven bil, säger Matteo Rizzi.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer