G1 V8 Hurricane RS är världens snabbaste BMW 1-serie

Tyska BMW-trimfirman G-Power älskar att förvandla M-bilar till monster och ge dem väderrelaterade namn. Nu har 1-serie M Coupé försetts med V8-motor på 600 hästar. Det gör under för bilen!

BMW 1-serie M Coupé med sina 340 hästkrafter och 450 newtonmeter plockade ur en dubbelturbosexa är en riktigt rolig bil på många sätt. 0-100 km/h på 4,9 sekunder och 0-200 km/h på 17,3 sekunder (har klockats för 15,2 sekunder). Siffror som för respekt med sig.
Vill man ha en snabbare 1-serie M Coupé är det bara att vända sig till någon av alla de trimfirmor som erbjuder uppgraderingspaket till bilen, exempelvis tyska Hartge som ger den 401 hästkrafter och gör den snabbare än självaste BMW M5.

Men man kan också lämna in sin 1-serie M Coupé till G-Power, en annan tysk BMW-trimfirma, som gärna för sitt trollspö över bilen så att den i stället lyssnar till namnet G1 V8 Hurricane RS. Men namnbytet är inte allt, långt ifrån.
Den raka originalsexan med dubbelturbo plockas då ur sitt motorrum och dess plats tas i stället av V8-motorn på fyra liter som man normalt finner i M3 (se bilder nedan på det välfyllda motorrummet). Wow, 420 hästkrafter i 1-serie M Coupé, tänker du. Knappast, säger G-Power.
De laddar V8:an med en kompressor och plockar i stället ut 600 hästkrafter och 580 newtonmeter. Den manuella sexväxlade lådan som man annars finner i 1-serie M Coupé har G-Power slängt ut och i stället är det M3:ans dubbelkopplingslåda M DKG som tagit plats för att skicka kraften till bakhjulen.
Toppfarten är som du kan ana väldigt hög. 330 km/h för att vara exakt. Dock är 0-100-sprinten något av en besvikelse. 4,4 sekunder imponerar inte med tanke på effekten. G-Power kanske skulle ha satsat på att ge bilen någon form av launch control. 0-200 km/h går på 12,7 sekunder vilket är snabbt men inte lika snabbt som Hartges 401-hästarsvariant som fixar det på 11,34 sekunder.

Utseendemässigt har G-Power inte förstört bilen à la Hamann-manér. Skönt det. Men man har bytt ut huv och baklucka till kolfiberditon för att spara vikt. Huven har dessutom fått en liten M3-bula för att kunna rymma V8-motorn. Bakluckan har en kraftigare vinge än vad originalbilen har.
20-tumshjul, nya stötdämpare och nytt bromssystem samt nytt sportavgassystem i rostfritt är andra förändringar, liksom extra mycket läder och alcantara på insidan.

BMW 1-serie M Coupé lades ned i år efter mindre än ett år i produktion. 70 bilar kom till Sverige.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer