Geely FY11 med Volvo-teknik

Nu har Geely släppt fler bilder och information om coupésuven som bygger på CMA-plattformen.

I år ska Geely släppa tre nya modeller; en MPV, en elektrisk sedan (som vi fick se smakprov på för några dagar sedan) och en coupésuv à la BMW:s X-modeller med efterföljande jämn siffra (X2 undantagen). Denna slanka suv, som vi fick ett första smakprov på den 2 januari, får vi nu se på betydligt bättre bilder som ger oss en klar bild över hur modellen ser ut.

Formerna, som tidigare Volvo-designchefen Peter Horbury är ansvarig för, känns väldigt europeiska. Det är tydligt att Geely har sneglat på hur framför allt tyskarna har löst formerna på sina motsvarande suvar.
Den kinesiska biltillverkaren, som sedan 2010 äger Volvo Cars, menar att de har designat utifrån aspekten att bilen ska imponera oavsett vilken vinkel man betraktar den ur.
Märkets så kallade kosmosgrill är närvarande men har utökats med en underliggande kromlist som sträcker sig ut mot de båda strålkastarna. Det ska enligt Geely ge bilen ett mer självsäkert uttryck.

Geely FY11

Geely har även tuffat till emblemet. I stället för det vanliga emblemet i blått och guld har de fått till det i svart utförande. Denna svarta variant av emblemet ska i framtiden pryda märkets bilar som sägs ha det där lilla extra – toppmodellerna.

Modellen kallas för stunden FY11 och är baserad på CMA-plattformen som har utvecklats i samarbete med Volvo i Göteborg under CEVT-flagg. Det är alltså samma plattform som används i XC40 och som kommer att användas i övriga modeller i 40-serien, bland annat nya V40.
Geely menar att denna plattform ger dem den flexibilitet och skalbarhet som de eftersträvar vid utvecklandet av nya bilar, samtidigt som grunden för goda köregenskaper läggs.

Geely FY11

CMA-plattformen är utvecklad i huvudsak i Göteborg.

Geely berättar att det under huven sitter en 2,0TD-motor. Hos Geely (och Lynk & Co står D:et inte för diesel) utan det rör sig om en turbomatad bensinmotor från Volvo. Maxeffekten uppgår till 238 hästkrafter och maxvridet till 350 newtonmeter. Maskinen är med andra ord motsvarigheten till Volvos T5-motor i XC40, men med nio färre hästkrafter.
Både fram- och fyrhjulsdrift ska erbjudas.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer