Volvo Personvagnar ägs av kinesiska Geely. På söndagseftermiddagen skrev Fords finanschef Lewis Booth och Geelys ägare Li Shufu under ett avtal om försäljningen av Volvo.

Det blev som väntat ett avtal mellan Zhejiang Geely Holding Group och Ford Motor Company på söndagseftermiddagen. Affären har bekräftats av flera Volvo-representanter och en presskonferens hölls under eftermiddagen där Fords finanschef Lewis Booth, Volvos vd Stephen Odell och Geelys ägare och grundare Li Shufu medverkade. Trion stod på rad framför en vägg med Volvos, Fords och Geelys loggor, till vänster om dem stod nya S60 som såväl Li Shufu som Stephen Odell återkopplade till flera gånger som en nyckelfigur i Volvos framtid. Under dagen hade näringsminister Maud Olofsson fått information om affären och hon satt på första parkett och lyssnade på presskonferensen.

Volvo-facken har tidigare under veckan uttryckt sitt missnöje med den bristande informationen om Geelys finansiering av köpet. Efter att ha fått mer information ställde sig dock facken bakom affären. Under presskonferensen påtalade Li Shufu, ”ordförande Li”, att Volvos samarbete med fackförbunden är exemplariskt och att han hoppas att de goda kontakterna ska fortgå. Lewis Booth inflikade att det inte bara är facken som har varit tveksamma till finansieringen, även Ford har haft frågor men övertygats av Geely.

Den tystlåtne och kinesisktalande ordförande Li påpekade flera gånger att Volvo ska växa. Det här köpet är bara första kapitlet i berättelsen om Volvo och Geely. På frågan om Geely ska etablera en eller flera nya Volvo-fabriker i Kina svarade ordförande Li genom att jämföra Volvo med en tiger.
– Jag ser Volvo som en tiger. Tigern hör hemma i skogen, inte på zoo ovc Volvo är en tiger som måste befrias. För att befria tigern måste vi gå tillbaka till Volvos ursprung och upptäcka potentialen hos Volvo. Tigern har ett hjärta och Volvos hjärta ligger i Sverige och Belgien, men tigerns kraft ska fördelas över hela världen. Jag ser Kina som en av marknaderna där Volvo kan visa möjligheten att befria sig och visa sin potential. Vi vill stabilisera och utveckla Volvos verksamhet i Europa och USA men samtidigt expandera i Kina. De eventuella nya fabriker som byggs utanför Sverige och Belgien kommer att stärka Volvo och därigenom stärka de svenska och belgiska fabrikerna.  

När Volvos vd Stephen Odell fick ordet passade han på att tacka Ford för stödet, inte bara ekonomiskt, under de extremt svåra tiderna. Han tackade också Volvo-anställda världen över för att de har arbetat på under kristiderna.

Maud Olofsson betraktade Geelys övertagande av Volvo som en nystart, en ny era för Volvo. – De anställda och hela den svenska fordonsbranschen har nu fått en karta för framtiden. Oavsett vem som äger kommer Volvo alltid att vara svenskt. Det är den starka identiteten som har gjort att Volvo har kunnat växa.

Ingen ville ge några detaljer om köpet eller det framtida samarbetet mellan Ford och Volvo. Lewis Booth kunde dock bekräfta att Volvo ska få så kallade Intellectual Properties (IP) för att kunna genomföra sin affärsplan. Det ska även finnas ett utbyte av tekniska komponenter
– Precis som det är nu så ska Volvo köpa drivlinor av Ford och Ford ska köpa drivlinor av Volvo.

Fakta om Geely

Geely grundades 1986 och sysslade först med kylskåp och motorcyklar. Den första bilen tillverkas 1998.
 
Moderbolaget heter Zhejiang Geely Holding Group och ägs till 100 procent av grundaren och ordföranden Li Shufu och hans familj.
 
Biltillverkningen finns i dotterbolaget Geely Automobile Holdings, registrerat på Kajmanöarna och börsnoterat i Hongkong sedan 2005.
 
Bolaget kontrolleras av Li Shufu, som via bolaget Proper Glory Holding, med säte på Jungfruöarna, äger 51 procent.
 
Geely Automobile äger en rad bolag och har flera så kallade joint venture (samriskbolag). Bland annat med Manganese Bronze Holdings som tillverkar likadana bilar som Londons taxibilar.
 
Geely har intäkter för 16,5 miljarder yuan (ungefär detsamma i kronor). 2,4 miljarder i vinst enligt Geelys pr-chef. Moderbolaget redovisar inte sina siffror officiellt.
 
Totalt sålde företaget 325.413 bilar förra året, en uppgång med 59 procent jämfört med året innan. Antalet bilmodeller uppgår till sex, men det finns planer på att ha 42. Företaget har 13 000 anställda.
 
Källa: TT
Visa kommentarer