Den 107-åriga brittiska sportbilstillverkaren Aston Martin behöver pengar för att hänga med i den tuffa bilbranschen. Då kliver kinesiska Volvo-ägaren Geely fram och visar intresse. Därmed kan Volvo och Aston Martin återförenas efter 13 år.

En gång var de syskon i Fords lilla grupp av exklusiva bilmärken kallad Premier Automotive Group (PAG). Och nu kan Volvo Cars och Aston Martin återförenas inom Geely-koncernen.
PAG var Fords försök att skapa samordningsvinster mellan Aston Martin, Volvo, Lincoln, Jaguar och Land Rover. Gruppen bildades 1998 men upplöstes 2007 då Ford bytte strategi till sin ”One Ford”. Aston Martin såldes till en grupp investerare, Jaguar och Land Rover såldes till indiska Tata Motors och Volvo såldes till Geely. Upplösningen av PAG pågick från 2007 till 2010.

Nu kan Volvo och Aston Martin återförenas. Enligt branschtidningen Automotive News källor arbetar Geely med en avsiktsförklaring där de köper en del av Aston Martin. Geely skulle då inte bara återförena Volvo och Aston Martin utan också föra samma de två klassiska brittiska bilmärkena Lotus och Aston Martin under samma tak. Det är också potentiella synergier mellan Lotus och Aston Martin ska kan ge ekonomisk rimlighet i affären.

LÄS OCKSÅ: F1-miljardär vill köpa hela Aston Martin

Aston Martin varnade före jul att en svag Europamarknad kommer att halvera den tänkta vinsten för 2019 och nyligen avslöjades också att produktionen av den eldrivna modellen Rapide E lagts på is.

Daimler äger redan i dag fem procent i Aston Martin som använder Mercedes AMG-motorer och Mercedes-inredning i vissa modeller. Geely är också stor aktieägare i Daimler och förra året inledde de två bilkoncernerna ett samarbete om nya eldrivna Smart-bilar.

Li Shufu har genom förvärv fått sin bilkoncern att växa stadigt. Volvo Cars köptes av Ford 2010 och sedan dess har Geely samlat på sig en rad olika bilmärken samt startat ett par nya. Med Aston Martin skulle Geely få en exklusiv sportbil till sin redan breda portfölj av bilmärken.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer