Genesis G70 officiell – ska matcha 3-serie, A4, C-klass och S60

I dag, på New York-salongens öppningsdag, har Hyundai... f'låt, Genesis dragit skynket av nya mellanklassaren G70.

Hyundai-koncernen satsar stenhårt på flera fronter, ett måste för att nå målet att bli störst i världen. Nästa steg i deras satsning är att ge den ”premiumbetonade” mellanklassen ytterligare ett alternativ i form av nya modellen G70 som i dag har världspremiär på bilsalongen i New York. G70, som alltså lyder under Hyundais lite finare varumärke Genesis, kommer att få tampas med konkurrenter som Alfa Romeo Giulia, Audi A4, BMW 3-serie, Jaguar XE, Mercedes C-klass och inte minst nya Volvo S60.

Genesis G70 2019

På den amerikanska marknaden kommer Genesis G70 att finnas med tre olika drivlinealternativ och i fem olika utrustningsnivåer, där Advanced är lägsta nivån och Sport den högsta. De tre drivlinorna består av en 2,0-liters turbomaskin på 256 hästkrafter som kombineras med åttastegad automatlåda eller sexväxlad manuell låda, samt en 3,3-liters turbomatad V6:a på 370 hästkrafter som bara finns med automatlåda. Maskinen känns igen från Kia Stinger GT.
Samtliga drivlinekombinationer bortsett från den fyrhjulsdrivna varianten med lilla motorn finns att få med bak- eller fyrhjulsdrift, precis som på nämnda Stinger GT (dock ej i Sverige).

Inga prestandasiffror har presenterats ännu, däremot storleken på kärran. 468,6 centimeter lång och 184,9 centimeter bred (exklusive speglarna) är den. På höjden mäter den 140 centimeter och mellan hjulaxlarna 283,5 centimeter. Siffrorna betyder att den är längre än dagens BMW 3-serie men aningen kortare än Mercedes C-klass och Audi A4. Jämfört med nya Volvo S60 kommer Genesis G70 tillkorta ännu lite till.

Genesis G70 2019

Genesis beskriver modellen som välutrustad från början, inte minst vad gäller förarassisterande system då de förväntar sig att erövra högsta möjliga poäng i de båda stora amerikanska krocksäkerhetstesten.
Bland tillvalen hittas grövre bromsar från Brembo, större hjul och sportigare sulor från Michelin.

I sommar är det premiär hos de amerikanska handlarna. Några prisuppgifter finns inte att ta el av ännu men vi kan misstänka att Genesis vill lägga sig strax under nämnda konkurrenter för att verkligen utgöra ett hot.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer