Hyundais lyxmärke Genesis har uppdaterat flaggskeppsmodellen G90. Besökarna på bilsalongen i Los Angeles möts av ett helt nytt ansikte.

Några av er knorrade säkert när vi skrev om Genesis G90 i samband med att den presenterades i december 2015. Grillen var då ganska dominant i fronten, men ingenting mot vad den är nu när modellen uppdateras inför modellår 2021.

G90 har fått en jättelik grill som liknar… ingenting annat. Åtminstone ingenting annat i bilväg. Andra eventuella associationer får du gärna bjuda på i kommentarsfältet nedan.
Tidigare såg G90 ganska ”arg” ut med sina snitsiga strålkastare. De nya strålkastarna, som påminner en hel del om Volvos ”Tors hammare”-doningar, ger tillsammans med grillen ett väldigt hängigt utseende. Som om bilen inte riktigt har vaknat på morgonen.

Genesis G90 facelift 2021

Baktill är G90 också rejält uppdaterad. Borta är de Jaguar XJ-liknande bakljusen. De har nämligen ersatts med bakljus som knyts samman med en lågt placerad ljusramp. Hela bakpartiet påminner om en gammal Honda Legend.

Genesis G90 facelift 2021

Interiören har inte genomgått samma stora förvandling som utsidan, men bland reglage och knappar har det städats upp för att ge ett mer sobert och lyxigt intryck. Ventilationsutblåsen i mitten har dessutom fått ny form. Infotainmentskärmen har inte vuxit, som man skulle kunna tro. Den mäter fortfarande 12,3 tum från övre vänstra hörnet ned till under högre hörnet (eller om man så önskar; från undre vänstra hörnet till över högra hörnet).

Genesis G90 facelift 2021

När uppdaterade Genesis G90 går till försäljning i USA om några månader gör den det med två motoralternativ, en 3,3-liters V6:a som med turbomatning når upp till 370 hästkrafter och en 5,0 liter stor V8 med 426 hästkrafter. Ingen elektrifiering här inte.

Genesis G90

Genesis G90 innan uppdateringen.

Bakhjulsdrift är standard med fyrhjulsdrift finns som tillval till både modellversionerna.

520,5 centimeter långa G90, som under 2016 ersatte Hyundai Equus, kommer inte till Europa. Equus fanns för övrigt i ett utförande som var 546 centimeter lång.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer