Test av BMW 645Ci

BMW 645 Ci

Tillval pricken över Ci

Formmässigt en av dagens mest spännande bilar. Mer ”glidare” än sportbil trots att resurserna finns. Underbar långresevagn, ett åbäke i stan. Men tillval som aktiv styrning och aktiv dämpning sätter pricken över Ci.


Glid i natt

Basfakta

Motor
Längsmonterad V8 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 92,0/82,7 mm, volym 4398 cm3. Max effekt 333 hk (245 kW) vid 6100 r/min. Max vridmoment 450 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min 52,0 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 1,75 – 5,0 rattvarv med aktiv styrning (tillval, fanns på testbilen). Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar
Ventilerade skivbromsar. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruv. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak dubbla övre och undre tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak.

Hjul och däck
Fälgbredd 8 tum, däck 245/40 R18.

Mått och vikt (cm/kg):
Axelavstånd 278, längd 482, bredd 186, höjd 137, spårvidd fram/bak 156/159. Tjänstevikt 1700, maxlast 370. Taklast 0. Släpvikt 0. Tanken rymmer 70 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Miljöindex: 155 Jämför! (medelbilen 100)
Partikelutsläpp: <1(medelbilen 10, diesel 80)
Acceleration 0-100 km/h: 6,2 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h: 37 meter
Förbrukning (blandad körning): 1,36 l/mil

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.
Visa kommentarer