GM och Honda i samarbete om bränsleceller

Att ersätta batteriet i elbilar med lätt påfyllningsbara bränsleceller är en tanke som funnits länge i bilvärldens framtidsscenarior. Nu slår sig två av de som kommit längst på området, Honda och GM, ihop.

Tanken på att driva bilar med vätgas i stället för bensin är knappast ny. Redan för runt ett halvsekel sedan fanns idén, med tanken att ha vätgasen i en ballong på taket. Det kanske inte var helt trafiksäkerhet, och säkerligen ganska långt från verkligheten, men vätgastankarna har liksom vägrat dö.

Den senaste tiden har nyckelordet varit bränsleceller, där vätgas tillsammans med syre från luften reagerar över ett membran och skapar en elektrisk spänning. Lite som ett batteri, med påfyllningsmöjligheter. Men trots att mycket pengar lagts på teknikens utveckling, och testflottor av bland annat Honda FCX Clarity har rullat/rullar på vägarna, har inte genombrottet kommit än.

När nu två av de företag som kommit en bra bit med tekniken, General Motors och just Honda, slår sina påsar ihop och utvecklar bränsleceller gemensamt så är målet att ha en färdig bränslecellsdriven bil på vägarna till år 2020. GM tänkte sig ursprungligen att man skulle ha bränslecellsbilar på marknaden till år 2004, men fortfarande i dag, tio år senare, är framtiden för bränsleceller en bit bort alltså.

Utöver Honda och GM experimenterar bland annat Daimler, Ford och Nissan med bränsleceller. De har satt 2017 som årtal på när bilarna ska finnas på marknaden. Toyota och BMW är ytterligare en bränslecellsallians, med 2015 som mål för årtal.

Men även den dag bilarna finns på marknaden saknas fortfarande en viktig kugge för bränslecellsbilar – infrastruktur.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer